9 17 Då gick Ananias, och när han kom in i
huset lade han händerna på honom och sade: "Saulus, min broder! Herren
Jesus, som visade sig för dig på vägen hit, har sänt mig för att du ska kunna
se igen och bli uppfylld av den helige Ande." 18 Genast var det som om fjäll föll
från hans ögon. Han fick tillbaka sin syn, och han reste sig och blev
döpt. 19 Sedan åt han och
fick nya krafter.
V 17-19a Nu lyder Ananias och i några korta satser beskriver Lukas
hur Ananias går dit, hur Saulus blir seende och fylls med den Helig Ande. Först
skriver Lukas att han ska bli uppfylld med Anden, men sedan i v 18 står det att
han Saulus blev döpt och, underförstått, då blev fylld med Anden. Därmed kan
Saulus avbryta sin fasta.
Saulus stannade några dagar hos
lärjungarna i Damaskus. Det verkar med andra ord ha funnits en församling på
plats eller åtminstone en skara kristna. Det kan ha varit några av de kristna
som flytt från Jerusalem, men också sådana som var bofasta där. Det verkar som
att Ananias var en sådan, jämför 22:12.
Saulus stannade några dagar hos lärjungarna i
Damaskus, 20 och han
började genast predika i synagogorna att Jesus är Guds Son. 21 Alla som hörde honom häpnade och
sade: "Var det inte han som i Jerusalem ville utrota dem som åkallar det
namnet? Och kom han inte hit för att gripa dem och föra dem till
översteprästerna?" 22 Men Saulus fick allt större
kraft och gjorde judarna i Damaskus svarslösa när han bevisade att Jesus är
Messias.
V 19b-20 Saulus kunde inte vara tyst om det som hänt honom utan
berättade för alla vad han varit med om. Han predikade, grekiska keryssein, med ens i synagogorna att Jesus är Guds Son. Det fanns flera synagogor i
Damaskus, se 9:2. De lärjungar som fanns var förmodligen medlemmar i dessa
synagogor.
När det heter att Jesus är Guds Son
menar Lukas att Jesus är uppstånden från de döda och sitter på Faderns högra
sida. I GT kan Guds son stavas med litet s eftersom termen kan syfta på Israels
barn som kollektiv. Det judiska folket är Guds son enligt 2 Mos 4:22 och Hos
11:1, men termen kan också syfta på till exempel kung David som i 2 Sam 7:14.
Termen är med andra ord vid till en början, ja oklar. Men det kom att ändra
sig.
I Ps 2:7 syftar termen på vem? Den
första förståelsen är att den syftar på Israels barn, men psalmen i sin helhet
kom senare att syfta på en särskild Messias. Det var så de första kristna
uppfattade den och därmed blev termen en beteckning på Jesus. Det är framför
allt Matteus som menar att Jesus är Guds Son med stort S. När vi läste
Matteusevangeliet kunde vi se att berättelsen börjar med detta, 1:1 och slutar
med det, 28:19. Se också Matt 4:3, 6, 8:29, 14:33, 16:16, 26:63, 27:40, 43 och
v 54. Synoptikerna, Matteus, Markus och Lukas fyller termen med nytt innehåll
och läser son-ställena i GT som om de handlade om Jesus. Denna utveckling fortsatte så att man inom
Kyrkan senare kom att förstå Guds Son som den andra personen i gudomen, jämför
Matt 28:19.
V 21-22 När Saulus predikade ökade naturligtvis spänningen mellan
judar, judekristna och andra fromma, se också 14:1f, 17:2ff, 18:4ff och 19:8ff.
Det blev stora och svåra diskussioner kring Saulus budskap. De visste inte vad
de skulle tro samtidigt som Saulus uppträdde med ”allt större kraft”, v 22.
Saulus vann diskussionerna, men det är en annan sak att vinna människors hjärtan.
Efter någon tid beslöt judarna att försöka röja Saulus ur vägen och vi förstår
att de försökte med samma metod som judarna i Jerusalem då de skulle röja
Stefanus ur vägen. Men det var inte dags för Saulus att bli martyr – ännu. Hans
missionsgärning börjar med att dem han tidigare förföljt fick rädda honom ur
staden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar