Det avsnitt vi nu har framför oss, 10:1-11:18, är det längsta sammanhängande i hela Apostlagärningarna. Tidigare exegeter har
sagt att detta är en enkel omvändelseberättelse, men det är svårt att tro.
Berättelsen om den syn Petrus får berättas två gånger, 10:9-16 och 11:5-10 och
Cornelius syn omnämns fyra gånger, 10:3-6, 22, 30-32 och 11:13. Lukas anser med
andra ord att dessa händelser är avgörande för fortsättningen – hednamissionen.
Det är Petrus som här använder ”himmelrikets nycklar”, Matt 16:19.
Lukas upplägg, strukturen ser ut på
följande sätt:
10:1-8 Cornelius får en syn
10:9-16 Petrus får en syn
10:17-27 Cornelius och Petrus möter varandra
10:28-43 Petrus talar till hedningarna
10:44-48 Anden utgjuts och hedningarna döps
11:1-18 Petrus försvarar dopet av hedningar
10:1-8 Cornelius får en
syn
10 1 I Caesarea
bodde en man som hette Cornelius, en officer vid den italiska vaktavdelningen. 2 Han var from och fruktade
Gud liksom alla i hans familj, och han gav generöst med gåvor till folket
och bad alltid till Gud. 3 En
dag runt nionde timmen såg han tydligt i en syn hur en Guds ängel kom in
till honom och sade: "Cornelius!" 4 Han stirrade
förskräckt på ängeln och frågade: "Vad är det, herre?" Ängeln sade:
"Dina böner och dina gåvor har stigit upp och blivit ihågkomna inför
Gud. 5 Sänd nu några män
till Joppe och skicka efter en viss Simon som kallas Petrus. 6 Han
är gäst hos garvaren Simon som har ett hus vid havet." 7 När ängeln som talat med honom var
borta, kallade Cornelius till sig två av sina tjänare och en from soldat från
sitt närmaste följe. 8 Han
förklarade alltsammans för dem och sände iväg dem till Joppe.
10:1-8 utgår från en den gudfruktige hedningen Cornelius, en officer.
Han levde efter den judiska lagen dock utan att vara jude. Det var inte helt
ovanligt. Han bad alltid till Gud, det vill säga de gånger det var anbefallt.
Vi en av dagens bönestunder får han en syn i vaket tillstånd. Ängeln behöver
här aldrig säga att han inte ska vara rädd, utan endast att Gud har sett hans
tro.
Ängeln ber Cornelius att skicka
efter en viss Simon Petrus men Cornelius får aldrig veta varför, jämför med det
besked Petrus får i v 20. I den här berättelsen talar med andra ord först en
ängel, v 3, i synen till Petrus talar Rösten, v13, och senare Anden, v 19.
Variationerna saknar i sig men understryker ett gudomlig skeende. Det är Herren
som verkar.
10 9 Nästa dag,
medan de ännu var på väg och närmade sig staden, gick Petrus upp på taket för
att be. Det var vid sjätte timmen. 10 Han
blev då hungrig och ville ha något att äta. Medan man gjorde i ordning maten
kom han i hänryckning. 11 Han såg himlen öppen och hur
något som liknade en stor linneduk kom ner. Fäst i sina fyra hörn sänktes den
ner till jorden, 12 och i
den fanns jordens alla fyrfotadjur och kräldjur och himlens fåglar. 13 Och en röst kom till honom:
"Res dig, Petrus, slakta och ät!" 14 Petrus
svarade: "Nej, nej, Herre! Jag har aldrig ätit något oheligt eller
orent." 15 Då sade en röst för andra gången till
honom: "Vad Gud har förklarat rent ska inte du kalla orent." 16 Detta hände tre gånger, och sedan
blev duken strax upplyft till himlen.
10:9-10 Caesarea ligger söder om berget Karmel, ute vid kusten. Den
kallas Caesarea Maritima eller Caesarea vid havet för att skilja den från
Caesarea Filippi som ligger uppe vid berget Hermons fot. Staden har byggts upp
från grunde av Herodes den store och som gett namn åt den för att hylla
kejsaren. Den romerske ståthållaren, prokuratorn eller landshövdingen bodde
här, Pilatus, Felix och Festus. De är alla omnämnda i Apostlagärningarna,
närmare bestämt i 13:28, 24:1 ff, 24:27 och 25:1 ff. Till denna stad hade
romarna förlagt fem kohorter, grekiska speira,
en avdelning på 600 man.[1]
Petrus befinner sig i Joppe och när
han är i bön, vid sjätte timmen, faller han i hänryckning, på grekiska ekstasis. Ordet varierar i styrka ner
till häpnad eller förskräckelse. Begreppet är flytande. Vi har samma ord i 2:2,
7, 11:5 och 2 Kor 12:1 ff.
V 11-15 Plötsligt såg han himlen öppen och en linneduk sänkas ner
med allehanda djur, rena och orena blandade. Rena och orena djur behandlas
noggrant i 3 Mos 11. Här nämns de i en vis ordningsföljd, enligt mönster från 1
Mos 1:24, 6:20, se också Rom 1:23.
Den visuella synen följs av en
auditiv. Situationen påminner om den när Jesus frestades i öknen. Petrus är
hungrig, v 10 och får besked att han ska slakta och äta. Han uppfattar synen
som en prövning. Nu prövas hans syn på lagen. Naturligtvis avvisar Petrus
rösten, men han får nya besked i v 15: ”Vad Gud har förklarat för rent skall
inte du anse vara orent.” Här bryts ett mönster som måste ha skakat Petrus i
grundvalarna. Hade inte Jesus talat med honom om detta tidigare?
V 16 Detta hände tre gånger.
[1] En centurion bestod av 100
soldater. En sådan leddes av en hövitsman eller centurion. Sex sådana
centurioner bildade en kohort och tio kohorter utgjorde en legion. Den bestod
med andra ord av 6 000 man.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar