9 7 Männen som reste med
honom stod där förstummade. De hörde ljudet men såg ingen.
8 Saulus reste
sig upp från marken, och när han öppnade sina ögon kunde han inte se. Då tog de
honom i handen och ledde honom in i Damaskus. 9 Under
tre dagar såg han ingenting, och han varken åt eller drack.
Saulus omvändelse är
häpnadsväckande i sig, inte minst med tanke på att han var en av förföljarna,
men också viktigt för Kyrkans fortsatta historia. Lukas berättar därför om
Saulus omvändelse tre gånger, här och i 22:4-16 och 26:12-18. Berättelserna
skiljer sig något åt. I nedanstående berättelse betonas inte kallelsen till
missionär så mycket som kallelsen till martyr, v 15 f .
I Damaskus som låg i den romerska
provinsen Syrien bodde ungefär 100 000 människor vid den här tiden. Staden
hade länge varit ett centrum på grund av sitt strategiska läge utefter den
karavanväg som gick mellan Mesopotamien och Egypten. Just vid den här tiden
tycks nabatéernas kung Aretas haft ett visst inflytande, se 2 Kor 11:32 f. Den
judiske historieskrivaren Josefus berättar att mellan 10 och 20 000 judar
bodde i staden, det vill säga en femtedel av befolkningen. Rakt igenom Damaskus
gick en berömd gata, Raka gatan i öst-västlig riktning. Gatan var på båda sidor
omsluten av pelarhallar och vid de båda ändarna hade det uppförts praktfulla
portar.
Här i staden Damaskus bodde
Ananias.
9 10 I Damaskus fanns en lärjunge som hette
Ananias. Till honom sade Herren i en syn: "Ananias!" Han svarade:
"Här är jag, Herre." 11 Då
sade Herren till honom: "Res dig och gå till Raka gatan och fråga i Judas
hus efter en som heter Saulus från Tarsus, för han ber. 12 I en syn har han sett hur en man
som heter Ananias kommer in och lägger händerna på honom så att han kan se
igen." 13 Ananias svarade:
"Herre, jag har hört av många hur mycket ont den mannen har gjort mot dina
heliga i Jerusalem. 14 Och
nu är han här med fullmakt från översteprästerna att gripa alla som åkallar
ditt namn." 15 Men Herren sade till honom: "Gå,
för han är mitt utvalda redskap för att bära fram mitt namn inför hedningar och
kungar och Israels barn. 16 Och jag ska själv visa honom
hur mycket han måste lida för mitt namns skull."
V 10 Ananias var alltså inte flykting från Jerusalem, men hade ändå
hört talas om Saulus och förföljelsen där. Det betyder att det fanns kristna i
Damaskus innan förföljelsen i Jerusalem bröt ut. De som flydde kunde med andra
ord fly hit. Det finns ingen berättelse i Nya Testamentet om hur de kristna kommit
hit, vilket i och för sig inte är underligt. Vi vet inte heller någonting hur
församlingarna i Rom eller Alexandria bildades trots att de är de två största. Redan
efter Pingstdagen kan den kristna tron ha spridit sig mycket snabbt.
Herren uppenbarar sig för Ananias i
en syn, grekiska horama. Ordet talar
om för oss att Ananias får denna syn i ett vaket tillstånd. Samma ord finner vi
i 7:31, 9:10, 12, 10:3, 17, 19, 11:5, 12:9, 16:9 och 18:9. Synen kan vara
förbunden med en extatisk upplevelse. I v 10 läser vi igen kyrie, men här är det fråga om en tydlig Kristus-bekännelse.
Ananias får detaljerade instruktioner för att han ska bli övertygad.
V 11-12 Notisen att Saulus ber kan verka överflödig, eftersom han
är rabbin fostrad i judisk bönetradition. Det är klart att han ber, men han ber
nu ”i Jesu namn”. Det är fråga om en kristen bön. Av v 9 framgick att Saulus
gick in i en botfasta, av v 11 att han är i bön och i v 12 att han tar emot en
syn, underförstått varade den i tre dagar.
V 13-16 Ananias värjer sig mot Herrens ord. Det finns inget hädiskt
i detta. Det är många som värjt sig mot Herrens ord. Tvärtom har Ananias starka
skäl för att avstå. Vi har tidigare löst om de troende, lärjungarna, om vägen
och nu läser vi om de heliga. Uttrycken är synonyma. De heliga är de avskilda.
Herren talar därför ännu en gång till Ananias och låter denne få veta på viket
sätt Han tänkt bruka Saulus, förföljaren ska själv bli förföljd.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar