onsdag, juli 31, 2024

Hela Israel ska bli frälst

 Oj, oj, oj, för fem minuter sedan tog Sara Sjöström OS-guld på 100 m frisim. Jag sa till Kari: "Jag tror inte hon vinner ... men det skulle inte förvåna mig om hon gör det". Hon berättade efteråt att hon tänkt på detta sedan januari, men inte sagt något till någon. Det finns människor som är målmedvetna.

Nåja, det om det. Här kommer några lösa trådar.

Jag har lagt ut två nya länkar. Den ena går till intervju programmet Hotspot. Det var länge sedan jag såg det, men det verkar etablerat nu. Och i det programmet tar man upp saker som man media i regel undviker. Det har dessutom ett tydligt kristet perspektiv och hjälper oss kristna att förstå hur vi ska tänka i en värld där allt är tvärtom. Bläddra lite i det och om du hittar något du tycker verkar intressant - så se det.

Den andra länken är lite mer special för oss förkunnare. Inte heller den har jag använt mer än någon enstaka gång. Det är Yngve Kalin, präst i Svenska kyrkan, som ställt sina predikoutkast till förfogande. Denna hemsida är en guldgruva för kyrkliga predikanter och nästan alla kyrkoårs texter finns med.

Innan jag släcker ner för kvällen vill jag bara kort kommentera Missionsprovinsens församlingsplantering i Tel Aviv, Israel. Där finns en israel, gift med en svenska, som varit eller är prästkandidat för Missionsprovinsen. Eftersom de bor i Tel Aviv är det naturligt att det uppstår en församling där.

För något år sedan diskuterades om man ska bedriva missionsarbete bland judar. Borde inte vi västerlänningar vara lite försiktiga med tanke på kyrkans historia och sätt att ha behandlat judar i  tusentals år? Jag blev lite involverad i samtalet, men har aldrig tänkt annat än att vi ska missionera bland judar. 

Evangeliet blev till bland och utgick från judarna. Det är deras.

Evangeliet är goda nyheter "främst för juden, men också för greken".

Evangeliet  ska föras ut till "alla folk", befallde Jesus. Det måste väl gälla också judar?!

Evangeliet talar om att vi ska "trösta, trösta" Guds folk och säga att deras synder är dem förlåtna.

Evangeliet drivs av en gemenskap som går under namnet Jews for Jesus. De vill inget hellre än att vi ska hjälpa till.

Evangeliet är finns hos det judiska folket, men fördolt. Vi får be att Gud öppnar deras och andra sinnen.

Evangeliet säger att "hela Israel ska bli frälst".

Det finns säkert mer att säga om detta, men som sagt jag förstår inte vad som skulle vara hinder. Jo, om vi kommer från ovan, tror oss vara förmer, kommer med förakt eller tvång - då försytår jag. Men sådant är inte evangeliet.



Inga kommentarer: