måndag, februari 04, 2019

Vad andra människor tycker och tänker

I SvD pågår en artikelserie av högsta intresse. Personligen tycker jag det något av det mest intressanta jag läst på mycket länge. Hur många gånger har jag inte frågat mig vem som egentligen styr Sverige. Det verkar knappast vara politikerna. Möjligen näringslivet eller varför inte journalisterna?

När jag studerade vid universitetet lärde jag mig ordet hegemoni och insåg att det förmodligen är ett antal personer eller intressen beroende av varandra som kommer överens. SvD ger mig mer kött på benen när de skriver utifrån de så kallade Zetterbergsamtalen. Zetterberg?

Hans L Zetterberg var en framstående sociolog som sysslade just med dessa frågor. Vem är det som bestämmer och hans forskning visar att det framför allt är sex sfärer som samverkar. De är

  • statskonst
  • näringsliv
  • konst
  • religion
  • civilsamhälle
  • vetenskap

I praktiken betyder det att var och en av dessa måste fungera i sig. De behöver dessutom balansera varandra. Ingen kan köra sitt eget race. 

I måndags fick Fil Dr och nästan gode vännen Eli Gönder svara för religionens område. Och vilken intervju! Så matnyttig! Du kan läsa den i sin helhet genom att klicka här.

Den första frågan Susanna Popova ställde var om Gönder kunde urskilja religionens avtryck i Sverige, - från Asa-tron, via katolicismen och reformationen fram till våra dagar. Gönder svarade att det tydligaste avtrycket har nog protestantismens stått för i den meningen att "besattheten av vad andra människor tycker och tänker" framstår som vår tids husförhör. När han blev ombedd att närmare beskriva vad han menar säger han att "framför allt är det genom journalistiken och journalister som ser sig som den moderna tidens präster". Sedan ger Gönder exempel på hur journalister kan ställa frågor som dels kan vara personliga, dels kan placera människor utanför normen. Till exempel frågor om feminism och homofobi. Vad tänker du? Vad tycker du? Detta är inget annat än den gamla sortens husförhör, att ta reda på vad andra tänker och tycker.

Sedan avslutar jag med Gönders ord om husförhören. "Det är en gammal kristen tradition att bry sig mer om vad människor tänker, än vad de gör. Tro istället för gärningar. Både inkvisitionen och husförhören ägnade sig åt att kontrollera om människor gör rätt eller fel."

Jag tror aldrig jag hört sådan träffsäkra analyser eller mött någon som talat på det sättet som Gönder gör. Och detta är bara början. En annan fråga är vilken betydelse religionen har idag. Rent praktiskt. På vilket sätt påverkar den vardagen? Jag fortsätter imorgon.

Inga kommentarer: