måndag, maj 28, 2012

1 Korintierbrevet i ett genusperspektiv

Idag har jag börjat semestern. Först var jag på Högmässan. Vilken bra början. Sedan har jag gjort färdigt mitt arbete 1 Kor med ett genusperspektiv och kvällen avslutades med att Bajen spelade 2-2 mot Falkenberg. Slutet var med andra ord inte lika bra som början. Men så kan det vara.

Som ni vet har jag under ett par år jobbat med förklaringarna till 1 Korintierbrevet. Jag har gjort 54 timmar och ska i morgon (ja, på semestern) avsluta kapitel 14. Kapitel 15 och 16 fordrar nog ytterligare 5-6 timmar, men det får bli till hösten. Jag har nu gjort ett särtryck med titeln 1 Kor med ett genusperspektiv. Det är på knappa 50 A4-sidor och om du hör av dig till hakan.sunnliden@svenskakyrkan.se kan jag skicka det som en PDF-fil. Så här lyder avslutningsorden i sin första version:


Det är mycket tack vare kvinnorörelsen, kampen för ett mer rättvist och jämlikt samhälle, kampen för ämbetets återkomst eller bevarande och längtan efter att förstå Skriftens undervisning som gjort att jag har tagit grundligt med tid för att tränga djupare ner i 1 Kor 11 och 14.

Under tiden har jag åtminstone något tagit del av den så kallade feministteologin. Skälet till att jag inte har kunnat anamma den är dess vetenskapliga anspråk som gör att den ställer sig utanför kyrkans tro. Kyrkans tro är förmer än vetenskap. Kyrkans tro räknar med Gud, med Skriften också när den berättar om skapelsen, om man och kvinna, om Jesus naturligtvis och inte minst den Helige Andes verk i Kyrkan. Utgångspunkterna, metoderna och syftena med studierna är så olika att både tolkningar och tillämpningar därmed kommer att skilja sig åt.

Jag såg på ett fördjupat sätt att Paulus jämställer man och kvinna utan att upphäva olikheterna. Han betraktar alla ”i Herren” som ingår de i ett enda stort hushåll. Äktenskapet hålls i ära. Paulus tycks grunda sin syn på man och kvinna på skapelseberättelserna i 1 Mos 1 och 2. Den första handlar om hur man och kvinna är jämlika inför Gud. De är skapade till hans avbild och hans ära. Den andra berättar om hur man och kvinna kompletterar varandra. Här är det viktigt för de kristtrogna att dra de rätta slutsatserna och arbeta för goda tillämpningar.

Det var särskilt i studiet av kapitel 7 som det framkom hur genomtänkt Paulus är i sin syn på man och kvinna. Nyckeln blev tolkningen av v 1 som handlar om sexuell avhållsamhet. Det visade sig att det var korintierna som förfäktade det, inte Paulus. När Paulus ger råd till de ogifta, unga män och kvinnor, änkemän och änkor eller frånskilda, handlar det snarast om ett eskatologiskt perspektiv. Eftersom den sista tidens vedermöda står för dörren är det gott nog att de unga, änkemän och änkor fortsätter leva som ogift, men om det blir svårt är det bättre att gifta sig. Rådet att gifta sig igen gäller inte frånskilda.

Paulus svarar också på en för korintierna besvärlig fråga. Måste inte kvinnor ha något på huvudet när vi samlas till gudstjänst? Paulus vet att det var ett stort problem av flera olika skäl. Det verkar som att korintierna inte riktigt förstått hur de ska hantera sin nyvunna frihet i Kristus, det vill säga hur de ska leva i enlighet med evangeliet. Det tycks tydligt för mig att detta i första hand var en kulturell fråga, men den oro frågan hade skapat gjorde den också till en andlig fråga. Kvinnorna ska därför anpassa sig till kulturen. Då blir också änglarna glada.

Den för oss svåraste frågan är den om ämbetet. Om det nu är så att 1 Kor 14:34 verkligen handlar om ämbetet. Det syns i förstone inte göra det, men vid närmare undersökningar får jag intryck av ämbetet är det underliggande ärendet. Paulus talar inte om ämbetet utan om upproret mot ämbetet. I 1 Kor finns ingen annan undervisning än den om olika tjänster, men det tycks mig uppenbart att ”prövningen” av profetia står över profetian. När jag väl bestämde mig för att Paulus här talar om att ”någon” har sista ordet i den förmodade livliga debatten tyckte jag bitarna föll på plats. Hur mycket av ämbete vi ska våga tro ingå i ”traditionen” eller hur de olika tjänsterna kom att utvecklas under de närmaste decennierna ligger utanför detta studium.

3 kommentarer:

Anders Stenström sa...

I det första av citerade styckena du citerar har du en anakolut: "Det är mycket tack vare . . . som gjort att . . ."

Leif Ekstedt sa...

Första Korinthierbrevet.

Det är spännande läsning för en okunnig.
Det kanske kan komma till en slutgiltig lösning vad som är "rätt" eller "fel" när det gäller de högkyrkligas tolkning .

Längtar faktiskt efter en redogörelse. Orsaken är som jag ser det ,att högkyrkligheten präglade min konfirmationstid 1947
Prästerna hade mer att säga och kyrkan var ofta väl besatt.

Förändringar får vi leva med - men i dagens Svenska Kyrka har det travat iväg i fel riktning.

Håkan Sunnliden sa...

Leif, Det är hög tid att förklara vad ämbetet är och hur det förhåller sig till kön. Jag tror att det går att reda ut begreppen om man vill. Men som du vet har frågan blockerats av politiska skäl sedan decennier. Och det är inte de högkyrkliga som har gjort det.