tisdag, juni 05, 2012

Vilken start på semestern!

Nu är det fem dagar sedan jag skrev något, men det har sina förklaringar. Kari och jag har varit på Island. Det var en fantastisk upplevelse. Redan första dagen, det vill säga torsdagen, då vi badade i Blå Lagunen. Denna består av 35-gradigt vatten, uppvärmt av en varmvattenkälla. Du har väl hört talas om en Geysir, en varmvattenkälla? Det finns många sådana på Island och kanske den mest kända är Strokkur. De tre bilderna nedan visar källan strax innan utbrottet, därefter utbrottet och sedan baksuget efter utbrottet. Det är Kari som lyckats fånga utbrottet med sin I-pad. Bra jobbat Kari.

Utbrottet
Här börjar utbrottet















Hela kaskaden försvinner ner i hålet

På lördagen var vi med på en valsafari. Det är inte alltid det ges tillfälle att se några valar. Alla är inte heller lika stora som vi tänker oss. Det finns mindre. Men just när båten skulle vända fick vi se hur en stor val blåste vatten om än inte riktigt som på bilden ovan. Det visade sig vara tre stora valar och vi kunde se dem alla på ganska nära håll. Mest imponerande var det när de hoppade och slog med stjärtfenan mot vattnet. Sådär som man kan se på naturfilmer. Vi var ganska tagna efteråt.

Tagna? Det blev vi med råge när vi kom hem. Vi kom hem igår vid 17-tiden och det dröjde inte mer än några timmar förrän vår dotter ringde och ville att Kari skulle komma. Hon menade att det var dags att föda. Värkarna kom nu var tionde minut. Barnmorskan hade strax innan bett henne att ta två alvedon och vänta en timme innan hon kom in till Värnamo sjukhus. Sagt och gjort. Kari packade väskan och var ute vid 21-tiden. En dryg timme senare ringde Kari hem och berättade vad som hänt. Tro det eller ej, men Elisabet födde en dotter hemma på badrummet! Det gick fort om jag säger så. Claes fick naturligtvis ringa sjukhuset och strax kom ambulansen. Mor och dotter fick sedan en välförtjänt resa till sjukhuset.

Idag har jag varit uppe och hälsade på dem båda som hastigast. Så här ser flickebarnet ut: 

Eftersom barnet var fött när de anlände så står Kari nu inskriven som "barnmorska" i journalen. Bra jobbat igen, Kari.

Detta är väl ingen pjåkig början på en semester?! Vad jag har bidragit med? Jag vet inte precis. Jag har sett Sverige spela sin sista träningsmatch och vunnit över Serbien med 2-1. På lördag spelar Bajen borta mot Degerfors och på måndag spelar Sverige mot Ukraina. Däremellan ska jag läsa några böcker. Det är nog bra att jag blir hemma denna semester och att Kari jobbar. Det blir nog en blogg imorgon också!

3 kommentarer:

stig strömbergsson sa...

Om jag fattade saken rätt kan alltså jag såsom relativt (för andra gången) nyförlöst farfar gratulera en alldeles nyförlöst morfar. Och det gör jag: Grattis!

SigridL sa...

Det är er väl unt! Njut av semester och flickebarn!! Verkligen en kanonstart på semetern

Carina Etander Rimborg sa...

Gratulerar till ett gudomligt vackert barnbarn!