måndag, juni 25, 2012

Om kyrkomötet kunde avsätta 373 miljoner ...

Nu har jag suttit några timmar med motioner till kyrkomötet. Som det ser ut just nu kan det bli fem motioner plus ett förslag till tillägg på kyrkostyrelsens skrivelse om vigselförordnandet. Men jag har ännu inte sett skymten av kyrkostyrelsens skrivelse i saken. Men den lär snart komma.

Idag har jag läst Årsredovisning 2011 för Svenska kyrkans nationella nivå. Och eftersom jag varit upptagen med motioner på temat mission i Sverige så har jag sett extra noga efter något sådant i årsredovisning. Men där fanns ingenting. Det närmaste jag kom var rubrikerna Internationell mission och diakoni och Arbetet bland svenskar i utlandet. Vad ska man dra för slutsats av det? Är mission något som bara ska bedrivas utomlands? Är svenskarna mer intressanta när de befinner sig i utomlands? Det verkar onekligen så, men det är ju helt upp i tok.

Under den första rubriken heter det att "uppgiften är att samordna Svenska kyrkans ... ansvar för internationell mission ... vilket innebär att ... planera och utveckla Svenska kyrkans ... arbete, engagemang och finansiering för internationell mission ... Verksamheten utformas utifrån en nära, målmedveten och strategisk samverkan med församlingarna inom Svenska kyrkan ..." För detta ändamål har församlingarna bidragit med 166 miljoner kronor. Verksamheten (?) har dessutom fått 131 miljoner i bidrag, 72 miljoner i allmän utjämningsavgift och på annat sätt ytterligare fyra miljoner, det vill säga sammanlagt 373 miljoner. Jag läser noggrant för att försöka ta reda på exakt vad pengarna gått till. Har det mesta gått till personalens löner? Eller till fastigheterna? Förmodligen, men vad har de gjort i missionens tjänst, undrar den fåkunnige? Längre ned får jag så svaret: "Under året har Svenska kyrkan och partner samarbetat för teologisk reflektion, kristen enhet och interreligiös förståelse och för att ömsesidigt dela tro och liv. Därtill har insatser genomförts i det civila samhället för hushållning av naturresurser och för människors rätt till goda livsbetingelser ... varit aktiva för rättvisa, säkra, fredliga och demokratiska samhällen och bidragit till att människor har förmåga att kräva och försvara sina rättigheter och sin värdighet."

Jag tittar i det finstilta för att se om det står något om Jesus. Nej, inte vad jag kan se. Här finns ingenting om syndernas förlåtelse, evigt liv och salighet. Det är annars vanliga begrepp när man talar om eller redogör för mission. Jag är medveten om att jag ironiserar, men finns det inte anledning till det? Borde vi inte kunna skärpa den här verksamheten något? Tänker Svenska kyrkan på ett liknande sätt när det gäller mission i Sverige? Jag lär väl få ett mer preciserat svar under höstens kyrkomöte. Vad det nu kan nytta till.

Det var någon som i ett samtal häromdagen hävdade att det finns 55 000 aktiva muslimer i Malmö och 5 000 aktiva kristna. Om det är sant är det inte rasism att säga eller skriva det, men skäl till att fundera vidare kring begreppet mission i Sverige. Och inte hade det väl varit fel om kyrkomötet kunde avsätta 373 miljoner för det ändamålet även om vi som sagt skulle behöva skärpa direktiven något.

1 kommentar:

Anonym sa...

...fast det är tveksamt om pengar hjälper när det gäller mission. Det är nog snarare "befintliga resursers" och frivilligas brinnande entusiasm som ska till - och den går inte köpa för pengar.

Ulrika Z