onsdag, juli 06, 2011

Liberalteologin sorterar under Upplysningsfilosofin

Kap 9 i Armstrongs bok bär rubriken Upplysningsfilosofi. Där skriver hon inledningsvis: "Vetenskapsmännen hade, som Locke uttryckte det, visat att naturen erbjöd tillfredsställande bevis för att det fanns en skapare, så kyrkorna hade numera inget behov av att tvångsmata församlingarna med sina läror". Kan det sägas mer rakt på?

I förlängningen av den tanken kom också teologin att bli en "vetenskap", ett inomvärldsligt studium av bland annat Skrifterna och kyrkans historia, inte minst dogmhistorien. Detta är också den typ av undervisning alla blivande präster fick under hela 1900-talet. Ja, men, tänker någon vi kan väl inte vara emot vetenskapen? Självklart inte, men teologin/tron går utöver vetenskapen. Vetenskapen är otillräcklig och i sig inte ens en rätt grund.

Vi har lärt oss mycket om både Skriften och historien i våra "teologiska" utbildningar, MEN vi fick aldrig lära oss att leva tron! Här menar jag att Armstrong har ett ord till vår tid; religionen, det vill säga i vårt fall den kristna tron, kan aldrig stanna vid ett intellektuellt försanthållande. Jag tror inte ens att det börjar där. Det börjar för den enskilde med att Kristus flyttar in i hjärtat. Nu har jag varit med så länge att jag kan höra alla dem som varnar för subjektivitet och/eller känslosamhet, men jag hör inte längre på det örat. Det kristna livet är reellt. Det är en reell Kristi närvaro genom den Helige Ande i mitt liv. Detta inte bara påverkar mig utan förändrar mig allteftersom. Det är den Helige Ande, "Herren och Livgivaren" som det heter i trosbekännelsen som ger växten, men det är lydnaden som är vägen. Under 1900-talet var det praktiskt taget omöjligt att tala om lydnad, medn nu lever vi på 2000-talet och plötsligt använder Gud en sådan som Armstrong för att visa på hur avgörande "praktiserandet" är. Om inte prästerna talar om detta kommer stenarna att ropa ut det.

Redan på 1700-talet uppstod en kristen motrörelse till rationalismen. Jag tänker på pietismen. Tyvärr gjorde 1900-talet en motsättning mellan förnuft och tro, något som många äldre kristna lider av än. På så sätt är 2000-talet fantastiskt spännnande. Idag ser vi ingen motsättning mellan förnuft och tro. Vi praktiserar tron och förnuftet blir upplyst. Vi förstår verkligheten på ett sätt som de utan tro bara kan längta efter! Och vi kommer aldrig på kant med vetenskapen.

Liberalismen, också den teologiska, sorterar under Upplysningstiden. Det är dags att kränga av sig dessa trånga kläder och istället ikläda sig Kristus!

1 kommentar:

Anonym sa...

:-) Arne s