tisdag, augusti 07, 2007

Tre böcker om min livssituation

Idag är första dagen på semestern. Skönt. Det känns som att jag behöver det nu. Då har jag påassat på att avsluta några av de böcker som blivit liggande. Den första har tagit ett halvår att läsa. Det är Owe Wikströms bok Sonjas godhet. Sonja är den goda i motstats till Raskolnikov som är den onda i Dostojekvskis roman Brott och Straff. Wikström skrev boken det år han drabbats av hjärtinfarkt och under ett år har han samlat material där han tänker på och berättar om medmänsklighet. Djupast sett är det en bok om den goda moralen. Boken ska läsas läångsamt. Låt det ta ett halvår.

Den andra boken jag läst färdigt är skriven av Anna Kåver Att leva ett liv, inte vinna ett krig - om acceptans. Denna bok tillsammans med den tredje jag kommer att avsluta i veckan och som är skriven av Åsa Nilsonne. Den heter Vem är det som bestämmer i ditt liv? - om medveten närvaro. De två hör ihop och sorterar under ämnet dialektisk beteendeterapi, en förvetenskaplig våg inom kognitiv beteendeterapi. De är präglade av buddistisk filosofi och faktum är; de är mycket läsvärda, särskilt för den som vill reflektera över sin egen livssituation. Jag anser inte att de strider mot kristen tro, eftersom det buddistiska tänkandet i hög grad är en fråga om metod, särskilt dessa båda böcker. Innehållet, som den kristna tron, får du och jag stä för själva.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Varför dricka från dåliga källor när det finns friskt vatten att få? VArför använda metoder med ursprung i andra religioner och filosofier? Det är kanske en samvetsfråga och den kristnes frihet är stor. Men för egen del är jag hellre lite extra försiktig. Jag antar att Håkan med sin erfarenhet har gott andligt omdöme och är så trygg i sin tro att han upplever stor frihet i Kristus.

Håkan Sunnliden sa...

Det är lugnt. Böckerna utgör knappast några källor att dricka ur. De beskriver metoder. Metoden går ut på att stanna upp och tänka efter, beskriva utan att döma och att delta i den uppkomna situationen. Om det senare inte är möjligt ska vi acceptera vilket inte betyder att vi tycker om det. Men vi får möjlighet at gå vidare. Det finns inget som strider mot kristen tro i detta som utspelar sig på skapelsens plan. Tvärtom skulle vi behöva sådana böcker med kristet innehåll.

Anonym sa...

Tack för svar! Uttrycket "skapelsens plan" gjorde att det gick upp ett ljus för mig. Jag ska därför inte spetsa till och överdriva. Det är väl så att man kan ta till sig en del metoder för vardagslivets komplikationer etc och sedan tillämpa dem i kristen anda så att säga. "Skapelens plan" var ett bra uttryck.