tisdag, mars 13, 2007

Corvita nästa!

Det var ett fantastiskt bra möte i Malmö häromdagen. I all korthet betyder det att cellkyrkan.nu kommer att ge ut ett antal böcker under de kommande åren. Det har som ni kanske känner till inte publicerats någonting på svenska i ämnet, - talande nog. Många etablerade församlingar och samfund upplever hellre hot än möjligheter. Jag kan förstå dem, eftersom de gamala systemen krackelerear och knappast kommer att bestå. Hjälp oss gärna att sprida konceptet Den cellstrukturerade församlingen! Redan nu mår de som vill vara lärjungar bra ava att vara medlemmar i en cell och det kommer sannolikt att öka i betydelse i dagara som kommer.

Den första boken som jag hoppas kommer redan i maj detta vår är The 2nd Reformation av Bill BEckham. Vad blir det på svenska? Den andra Reformationen?!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du skriver om den cellstrukturerade församlingen. Har vuxit upp i en miljö där man pressades att prata och vittna. För mig som var blyg var det mer eller mindre övergrepp. Det är bland annant därför jag har svårt än idag för den lilla gruppens gemenskap. Alla skall tvingas prata. Det finns en självfixering i detta, det medger jag. Men varför skall en gemenskap alltid byggas utifrån de pratsammas dagordning? Min far som stammar skulle inte ens komma på tanken att vara med i en liten grupp där man förväntas prata inför de andra. Men jag antar att ni har erfarenhet att hjälpa till i sådana fall, där man nog egentligen vill vara med, men där man av olika skäl inte vågar ta steget. Likaså hoppas jag att man får utvecklas utifrån personlighet och de gåvor Gud ger, så att man inte pressas in i en mall.

Håkan Sunnliden sa...

Mycket bra kommentar. Ledsen att jag inte vetat rent tekniskt hur jag kunnat svara dig. Det är celledarens uppgift att skapa en trygg miljö och se till att de som pratar mycket kniper igen och de som aldrig säger något lär sig att dela med sig av sina tankar. Laget runt eller delgivningen som inleder varje cellmöte är ett bra övningstillfälle.

Anonym sa...

Cellstrukturen... ja!
Vore tacksam om du ville titta på följande URL för ev. kommentar:
http://missionxp.webblogg.se/1190492486_can_a_swedish_trad_ch.html

Anonym sa...

charts lengths wiki clash competing ifpma stovepipe emphasized difficult ansi sensitive
lolikneri havaqatsu