Dessa verser utgör närmast en
övergång till den första missionen som börjar i 8:4. Lukas är mån om att skriva
att apostlarna, det vill säga de tolv, troget stannade kvar i Jerusalem.
8 1 Samma dag utbröt en svår förföljelse
mot församlingen i Jerusalem, och alla utom apostlarna skingrades över Judeen
och Samarien. 2 Några
gudfruktiga män begravde Stefanus och visade djup sorg över honom. 3 Men
Saulus försökte utplåna församlingen. Han gick in i hus efter hus och släpade
ut både män och kvinnor och satte dem i fängelse.
Förföljelsen, iscensatt av ondskans
makter bröt ut samma dag som Stefanus begravdes och fick till följd att
hundratals kristna, kanske tusentals flydde ut över landet. Naturligtvis
berättade de för dem de mötte om Jesus, om vad som hänt med Jesus, Stefanus och
om vad det innebär att ta emot och följa Jesus. Vi får i kapitel 8 två exempel
på hur Samarien blir evangeliserat, i v 5-25 en hel stad och v 26-40 den
etiopiske hovmannen.
Vi får vidare veta att Saulus var
med i vid rättegången mot Stefanus och att han hårdhänt ledde den första
förföljelsen. Han berättar själv om detta i 1 Kor 15:9, Gal 1:13, 23 och Fil
3:6.
8 4 De som nu hade skingrats
gick från plats till plats och förkunnade evangeliet. 5 Filippus kom
ner till staden Samaria och predikade Kristus för folket där. 6 De lyssnade alla noga till det som
Filippus förkunnade när de hörde och såg de tecken han gjorde: 7 från
många som hade orena andar for dessa ut med höga rop, och många lama och halta
blev botade. 8 Och det blev stor glädje i den staden.
V 4 Både Stefanus och Filippos omnämns i 6:5. Vi kallar dem lite
slarvig för diakoner, men i 8:5 möter vi Filippos som evangelist. Det är med
andra ord inte aposteln Filippos som omtalas. Apostlarna var kvar i Jerusalem.
V 5 Här möter vi för första gången det grekiska ordet euvangelizo. Det förekommer fem gånger i
detta kapitel, se förutom v 5 också v 12, 25, 35 och 40 och översätts i FB med
orden predikade evangelium.
Samarien
Judar och Samarier levde fientligt
inställda mot varandra sedan ungefär 1 000 år tillbaka. Efter kung Salomo
bröts riket sönder och tio av de tolv stammarna, Nord-Israel, hade gjort
Samaria till sin huvudstad. Det var endast två som förblev Jerusalem och
Syd-Israel troget. De tio stammarna fördes senare bort i vad som kallas den
assyriska deportationen 722 f
Kr och landet hade besatts av främmande stammar och kvarvarande judar
assimilerats av dem. När judar senare, på 500-talet, återvände för att bygga
upp templet ville de inte ha med blandfolket i Samarien att göra. Denna schism
hårdnade under 300-talet då samarierna byggdes sitt eget tempel på berget
Gerissim. Judarna förklarade dem därmed för icke-judar och förkastade deras
religion som trots detta byggde på samma skrifter som judarnas egen tro.
Johannes skriver helt enkelt i Joh 4:9 att judar inte vill ha något att göra
med samarier.
I FB står det i v 4 om staden
Samaria medan det i grundtexten står staden
i Samaria, men Samarien har flera städer. Bibel 2000 tar fasta på den bestämda artikeln och översätter huvudstaden i Samaria. Herodes den store, som levde när Jesus föddes, hade gett den
gammaltestamentliga staden namnet Sebastos efter kejsare Augustos. Lukas kan
också ha åsyftat den gammaltestamentliga staden Shechem som på Jesu tid hette
Neapolis. Idag heter staden Nablus. Den ligger i Samarien eller som svensk media säger på Västbanken. Som bekant är detta inte heller idag något fredligt område.
V 6 När Filippos predikar evangelium överraskas han av att de
endräktigt lyssnade till honom, tog emot och lät döpa sig, se v 6 och 12. Vi
måste förstå att det som sker är häpnadsväckande dels därför att judar och
samarier inte har med varandra att göra och dels, vilket är viktigare, därför att
någon mission ännu inte var planerad och bejakad av församlingen. Filippos hade
inte kommit för att predika för samarier utan han hade flytt Jerusalem
tillsammans med många andra. Den judiska tankegången var den att hela Israel först
skulle omvändas till Messias/Kristus innan budskapet skulle föras vidare. Det
var troligen det skäl som gjorde att apostlarna stannade kvar. Jesus hade också
sagt till dem att de inte skulle gå in i någon samarisk stad, Matt 10.5.
V 7-8 När Filippos predikade tvingades onda andar lämna folk och
många blev helbrägda. I v 8 heter det att det blev stor glädje i den staden.
Det betyder knappast att alla blev kristna men det var ändå tillräckligt många
för att det kunde skrivas att de representerade staden. Sannolikt har flera församlingar
börjat spira. Till detta ska vi lägga märke till vad som står i v 25, nämligen
att även många andra städer tog emot evangeliet. När samarierna nu kom till tro
ställdes en rad problem på sin spets. Skulle de omskäras? Skulle de iaktta
matföreskrifterna och så vidare, - ännu olästa problem.
Men Jesus hade också sagt att de
skulle sprida evangeliet om Guds rike vidare till Samarien, Judéen och hela
världen, 1:8. Men skulle inte hela Israel omvändas först? Skulle han inte först
upprätta riket?
Det är knappast troligt att
Filippos planerat det som hände. Han förstod emellertid att han var ledd av
Jesu Ande, jämför med v 18, 26 och 39. Det var den Uppståndne Jesus som verkade
och bekräftade förkunnelsen med tecken och under.
Väckelsen gjorde att det blev stor
glädje. Budskapet var ett gott budskap som gjorde att människor blev glada.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar