V 35-38 Nu kommer vi till en central del av talet eftersom Stefanus
här framställer Moses som en förebild till Jesus. Det finns flera utsagor i
Apostlagärningarna som pekar på detta.
- Både Moses – Jesus avvisades av folket, se 3:13
- Både Moses – Jesus var Guds ledare/befriare, se
5:31
- Både Moses – Jesus gjorde ”tecken och under”, se
2:22
- Både Moses – Jesus är Guds profeter, språkrör, se
3:22
- Både Moses – Jesus förmedlade levande ord, se 7:38
(5 Mos 32:47)
Den här delen av talet är ett
viktigt stycke Mose-Kristus-analogi. Detta avsnitt bygger på profetian i 5 Mos
18:15, 18. Petrus gör på samma sätt i sitt tal i 3:11–26. Jesus är den som
fullbordar det Moses påbörjat.
7 39 Men våra fäder ville
inte lyda honom. De avvisade honom och vände i sina hjärtan tillbaka till
Egypten. 40 De sade till
Aron: Gör oss gudar som kan gå framför oss! Vad som hänt med den där Mose
som förde oss ut ur Egypten, det vet vi inte. 41 Och de
gjorde vid den tiden en kalv, och de bar fram offer åt avguden och gladde sig
över sina händers verk. 42 Men
Gud vände sig bort från dem och utlämnade dem till att dyrka himlens här, som
det står skrivet i profeternas bok: Var det åt mig ni bar fram slaktoffer
och matoffer under de fyrtio åren i öknen, ni av Israels hus? 43 Ni bar Moloks tält och er gud
Refans stjärna, de bilder ni gjort för att tillbe. Men jag ska föra bort
er i fångenskap bortom Babylon.
V 39-43 Stefanus stryker
under hur folket stötte bort Mose och hur de vände sig till avgudarna. Folket
stötte bort Moses, de önskade sig tillbaka till Egypten, de tillverkade en
kalv, de offrade åt avgudarna. Stefanus hänvisar till Amos 5:25–27 som låter
oss förstå att Gud förkastade deras fester och högtider. Under de fyrtio åpren
i öknen offrade de alls ingenting till HERREN men däremot till andra gudar som
de själva uppfunnit. Israels barn har inte bara motsatt sig HERREN. De har
dessutom sökt sig till andra gudar.
Nu lämnar Stefanus talet om den
felaktiga gudstjänsten och går över till att tala om den rätta gudstjänsten.
Tabernaklet var gjort efter den bild som Gud gjort, 2 Mos 25:8-9 och 40.
Israeliterna hade med andra ord, mitt i avfallet, Guds vittnesbörd mitt ibland
sig.
7 44 Våra fäder hade
vittnesbördets tält i öknen, utformat så som Gud hade bestämt. Han hade
befallt Mose att göra det efter den förebild denne fått se. 45 Det
tältet fick våra fäder i arv, och de förde det hit under Josuas ledning när de
tog över landet efter folken som Gud drev undan för dem. Här stod det fram till
Davids tid. 46 Han fann nåd inför Gud och bad att få finna
en boning åt Jakobs Gud. 47 Men det blev Salomo som byggde
ett hus åt honom. 48 Den Högste bor dock inte i hus som är
byggda av människohand. Profeten säger:
49 Himlen är min tron och jorden är min
fotpall. Vad för ett hus kan ni bygga åt mig, säger Herren, eller vad för en
plats där jag kan vila? 50 Har inte min hand gjort allt detta?
Tabernaklet förvaltades av den ena
generationen efter den andra och Joshua tog det med sig in i löfteslandet när
”han tog det i besittning”, se v 5 Giertz översättning, egendom i FB. Så
uppfyllelsen av Guds löfte till Abraham börjar redan här, men israeliterna hade
ändå valt att tillbe egna gudar.
Under hela Domartiden står
tabernaklet mitt ibland dem men när Kung David kommer till makten vill han
finna en boning åt Herren, en viloplats enligt Ps 132:3-5, 8. Här fortsätter
uppfyllelsen av Guds löfte och det fortsätter ytterligare när Salomo bygger
templet, v 47.
Så långt hänger Stora Rådet med,
men den första kristna församlingen visste att Salomos tempel inte är slutet på
uppfyllelsen, utan början! Det var så Jesus hade menat och så trodde de första
kristna, se Joh 1:11, 14. Alla Skrifterna handlar ytterst om Jesus Kristus,
Messias som avslutar det gamla och påbörjar det nya. Det är därför Stefanus nu
citerar från Jes 66:1.
Dessa ord kommer ursprungligen från
kung Salomo, se 1 Kon 8:27, vilket betyder att redan kung Salomo tänkt sig att
Gud ”går utöver templet”. En rätt gudstjänst kan ske i Jerusalems tempel, men
inte begränsas till det. Gud kan inte fångas in i templet eller begränsas till
tempelbyggnaden. Han är mycket större än så. Han är Universums Gud som går från
”Jerusalem och Judéen till Samarien, Galiléen och sedan hela världen”.
De flesta exegeter brukar framhålla
att Stefanus var kritisk, rent av negativ till templet. Det var också den
anklagelse stora Rådet riktat mot Stefanus. Jag har inte följt den linjen helt
och hållet utan menar med Larsson att Lukas i tidigare uttalanden till exempel
2:46 visar att de första kristna var, om inte direkt positiva till templet och
dess gudstjänst, så i varje fall neutrala. Kärnfrågan är nämligen inte
förhållandet till templet utan vad som sker i människors hjärta.
7 51 Hårdnackade är ni och
oomskurna till hjärta och öron! Ständigt gör ni motstånd mot den helige Ande,
ni som era fäder. 52 Finns det någon profet som era fäder
inte har förföljt? De dödade dem som förutsade den Rättfärdiges ankomst, och nu
har ni förrått och mördat honom, 53 ni som fått lagen
förmedlad av änglar men inte hållit den."
V 51-53 Anklagelsen visar att Stefanus nu lämnar den historiska
exposén och riktar sig just till människors hjärtan, uttrycken är
karaktäristiska för upproriska israeliter. Stefanus har beskrivits som fylld av
Helig Ande och att stå emot Stefanus är därför att stå emot Anden. Men djupast
sett är det att stå emot Gud själv och den Rättfärdige han har sänt. Stora
Rådet har förkastat Jesus och nu ger de sig på hans församling som är
uppfyllelsen av de löften Gud gav Abraham.
Uppfyllelsen har skett ”på denna plats”, mitt framför ögonen på dem. Om
de hade varit lite lyhörda för Gud hade de känt igenom Jesus i de profetiska
orden från 5 Mos:18:15, 18 och inte förkastat honom.
Det finns skäl att tro att detta ur
ett lukanskt perspektiv inte är ett försvarstal och inte ett missionstal. I
stället har Lukas dragit upp en linje mellan den tro Stora Rådet gjort sig till
tolk för och den första församlingen. Här äger det brott mellan judar och
kristna rum som sedan skulle komma att förvärras.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar