lördag, december 07, 2013

Superherdar

Det är lördagskväll och Zlatan har just gjort mål för PSG. Denna afton spelade han fram till två eller var det tre (?) mål och avslutade med att själv göra ytterligare två mål. 5-0 till PSG med andra ord!

Annars har Kari och jag varit i Stockholm för att planera ett antal bibelseminarier i Albanien. Det får jag återkomma till. Det var en spännande bilfärd hem igår från Stockholm till Värnamo i stormen Sven. Det är möjligt att den var värre på eftermiddagen annars tycker jag nog TV överdriver sin rapportering. I vart fall letar de upp de värsta exemplen de kan hitta och sedan kör de på det temat. Tänk om de kunde göra det när det gäller det kyrkliga också. När vi kom hem läste jag Kyrkans Tidning (KT) och det är två artiklar jag vill lyfta i denna blogg.

För det första talas det om superherdar trots att kyrkomötet har bestämt att vad titelaturen beträffar ska kyrkostyrelsen utreda detta. Nu har vi mer eller mindre satt superherdar, kyrkoherdar, arbetsledande komministrar, komministrar och pastoratsadjunkter (heter det så förresten?). De är ordnade i en hierarki och lönerna sätts därefter. KT berättar att det finns 14 superherdar. Den lägst redovisade lönen har superherden i Umeå med 57 000;- i månaden. Den högst redovisade är Anders Ekhem i Malmö med 69 000;- i månaden. Av de 14 redovisade är det endast tre som har under 60 000;- i månaden. Om jag sedan lägger till de sociala avgifterna förstår vanliga lönetagare att det rör sig om väldigt mycket pengar, väldigt många medlemsavgifter. Är de inte värda det då? Superherden Christina Eriksson i Gävle som tjänar 60 000;- i månaden motiverar sin lön bland annat med orden: "Jag är präst i allt jag gör. När jag lägger budget är det en högst pastoral fråga." Ursäkta mig när jag säger att detta är kvalificerat skitsnack! Men det är kanske det de har betalt för? Jag menar inte att vi ska skilja mellan andligt och världsligt, men tror du att Jesus la någon budget? Om han gjorde det höll han sig i sådana fall inom budgetramarna? Lärde han sina lärjungar att göra en budget? Du behöver inte vara kristen än mindre prästvigd för att lägga en budget! Du kan inte i ett pastoralt sammanhang låta dig styras av en budget! Guds nåd är för övrigt i ett ekonomiskt perspektiv gratis. Jag tänkte länka till artikeln men kan inte se att den finns på nätet.

Samtidig handlar ledaren om påven Franciskus som vill göra upp med kapitalismen. Kanske är lönerna ännu ett argument att konvertera. Nu ska KT visst göra en fortsättning på temat nästa torsdag. Kanske får jag anledning att återkomma.

För det andra finns ett uppslag om Fresh Expressions of Church. Det gläder mig mycket. Visserligen kunde denna artikel publicerats för drygt tio år sedan när Fresh Expressions var som hetast, men bättre sent än aldrig. Jag har många gånger med sorg konstaterat att SvK ligger oftast 20 år efter sin tid samt att vi nästan aldrig får några rapporter från sammanhang där kristen tro verkligen går framåt. Jag tänker förstås på Nepal där ungefär 1 miljon blivit kristna de senaste 20 åren eller varför inte på församlingen i Budapest som samlar 10 000-tals kristna till gudstjänst varje söndag! Och då finns det faktiskt andra församlingar i Europa som samlar än fler. Men om detta tigs. Men nu har Fresh Expressions nått KT. Prästen Anna Torbrant har skrivit sitt examensarbete om Fresh Expressions. Det publicerades visserligen 2009 och är därmed redan för gammalt men inte alls onödigt. Församlingen i Skövde har tydligen tagit sig an utmaningen på något sätt och därför har jag lagt till denna hemsida under mina hemsidor. Klicka därför här för att läsa mer. Arbetet i Skövde har fått namnet På nya vägar. Det ska bli spännande att följa utvecklingen.

Jag uppfattade situationen i England som så att det bildades en mängd nya gemenskaper på 1970-, 80- och 90- talen utan direkta anknytningar till Church of England. Dessa nya gemenskaper betraktade inte sig själv vare sig som bönegrupper eller församlingar, utan just som gemenskaper, ofta intressegemenskaper, men också identitetsgemenskaper. Det bildades så många och på ett sådant sätt att det inte gick att bortse från dem. I det läget tillsatte Church of England en arbetsgrupp för att utreda och lära. Arbetet mynnade ut i att dessa gemenskaper i stort bejakas som kyrkan i miniformat. Till denna rörelse får man räkna Cellkyrkan som jag levt med i både teoretiskt och praktiskt under 20 års tid. Och kommer att leva med så länge jag lever kvar i den här världen. Och kommer att försöka hitta vägar för inom SvK.

Om jag förstår Anna rätt efter att ha läst hennes arbete kommer Church of England att avsluta "projektet" Fresh Expressions nästa år 2014 eftersom de räknar med att det då fått genomslag och acceptans inom Church of England. Det kommer med andra ord inte att upphöra men gå vidare i sina lokala sammanhang. Är detta något för Skövde? Kan så vara. Är det något för SvK i stort? Tveksamt av flera skäl. Först och främst därför att SvK är en "kyrka" som har öron som inte hör och ögon som inte ser. Men också just därför behöver börja leva lokalt. Om det finns någon kraft kvar i det lokala sammanhanget behöver det sammanhanget hitta sin egen väg. Den kan knappast ta över vare sig Cellkyrka eller Fresh Expression. Men det kan lära av dessa och liknande sammanhang.

Ska försöka avsluta mina tankar kring boken Efter Folkkyrkan i nästa blogg.


4 kommentarer:

Bengt sa...

Tack, Håkan, för att du ändrat bakgrunden till din bloggtext från blodröd till snövit - äntligen blir den så lätt att läsa som den förtjänar att vara!
(Homiletisch kann das ausgenutzt werden - blodrött är ju syndens färg och snövit förlåtelsens, enligt Jesaje ord - och är man förlåten ser man klarare och andas lättare, etc, etc).

Sedan en annan sak, som inte alls ska publiceras i någon kommentar (det kanske inte ovanstående heller ska göra):
Som SPT-redaktör frågar jag dig, om du kunde tänka dig att beskriva tankar om och erfarenheter av Cellkyrkan i en artikel på max. 3 000 ord i SPT. Vi är alltid intresserade av beskrivningar av och idéer till bättre församlingsliv.
Med uppskattning och tacksamhet för en riktigt läsvärd blogg,
Bengt Holmberg

Karin sa...

Rätt adress till bloggen På nya vägar:

http://blogg.svenskakyrkan.se/panyavagar

Hälsningar Karin

Håkan Sunnliden sa...

Bengt, Tack för uppmuntran. Jag behöver bara lite tid. Men detta är väl ingenting som måste vara färdigt innan jul?

Karin, Kul att du tittar in ibland. Men visst kommer du till rätt sida om du klickar på min Fresh Expressions?

Bengt Holmberg sa...

Det känns litet konstigt att kommunicera med dig, Håkan, via kommentarsfältet, men jag hittar ingen vanlig mejladress till dig. Förmodligen har du adressen hakan.sunnliden@svenskakyrkan.se, men det är väl inte alla präster som använder den typen av adress.

Naturligtvis behöver din artikel om cellkyrkan inte vara gjord till före jul. Take your time, det är ett viktigt ämne värt! Det gläder mig att du alltså kan tänka dig att göra en sådan, den ser vi fram emot.

Varm hälsning,
Bengt