lördag, december 21, 2013

Inget förtroende kvar?

Är det bara jag som har missat Kyrkbullen? I senaste numret av SPT citeras ett dråpligt inlägg från bloggen Kyrkbullen. Nu har jag letat upp bloggen och lagt till den på mina länkar. Är det någon som vet vem som ligger bakom? Är det samme man som ligger bakom Elof Sundin? Jag hörde talas om Elof när jag gick på Fjellstedtska och har förstått det som att han liksom jag är Fjellstedtare. Men han gick före mig. Det förklarar varfrö jag aldrig träffade honom. Det stämmer också att han senare bodde på Norrbyhus. När jag googlar Elof Sundin kan Wikipedia berätta följande:
Sundins närvaro började ta sin form på teologiska institutionen under 1960-talet. Man behövde på den tiden inte anmäla sig till kurserna i förväg, utan studenterna infann sig till undervisningen på utsatt tid och antecknade sina namn på en närvarolista. I undervisningen i Gamla testamentets exegetik hösten 1963 skrev någon på skämt in namnet Elof Sundin på listan. När vid de efterföljande tillfällena namnupprop skedde, var det någon som så småningom började svara "ja". När han började få frågor blev det tyst. Läraren frågade "Den där kandidat Sundin - är det igen som har sett honom?" Elof Sundins förmenta existens tog allt fastare former och hans namn började antecknas på olika närvarolistor också i andra ämnen och skrivningar inlämnades i hans namn. Det antecknades också på olika typer av namnlistor när tillfälle gavs. Sundinlegenden gör gällande att skrivningar i hans namn inlämnats i samtliga ämnen och att han faktiskt avlagt teologie kandidatexamen.
Nu står jag i tacksamhetsskuld till SPT som visade mig bloggen Kyrkbullen. Bloggen som citerades i SPT var från 20 november och där stod bland annat att läsa:
"Efter avslöjandet att Svenska kyrkan nu satsar på TV har programformaten strömmat in, erfar kyrkbullen. Tidigare var programformat som Bonde söker fru, Familjen Hedenhös och Så mycket bättre i princip klara. Men på Berling Media snurrar nu tankarna vilt. Bolaget ska nu jobba digitalt och med det innebär också ny teknik och nya format. Berling Media är det bolag som nu efter att ha knutit nära band med Uppsala får äran att producera. Kyrkbullen kan idag avslöja de idéer som finns;
Paradise hotel – Tretton diakoner, en från varje stift, åker till Mexikos slum för att där bo tillsammans och göra så många goda gärningar de hinner. Varje dag röstas den som gjort den sämsta gärningen ut. Gänget i Mexiko kan komma att få besök av tre pastorsadjunkter från Skara stift. ... 
Mästarnas mästare – biskopskollegiet flygs till en fjällstation. Där i furustugan kämpar de om att krysta fram så många populistiska frågor de kan för att sedan knyta dem till någon typ av teologi. Då biskop Ragnar inte är helt trygg med flygfordon tar hans länsbuss upp. Där finns en idé om ”en man och hans länsbuss”.
Idol – Här plockas musiken bort eftersom kyrklig musik förutsätter en som kan spela med både händer och fötter. Här blir det istället ikonmålning på tid. Programmet leds av Kristoffer Lignell som sin karesmatik till trots dunkar in fyra ikoner i minuten och är Svensk kyrklig mästare. Vinnaren får sin ikon välsignad av biskop Bonnier. ...
Robinson – Ett gäng kyrkoherdar samlas på en öde ö där det går ut på att göra så lite som möjligt och samtidigt medla i olika konflikter mellan komministrar och vaktmästare. Varje vecka köps en kyrkoherde ut."
Häromdagen kom också Kyrkans Tidning och i den finns bland annat en debattartikel skriven av komministern Björn Helgesson. Han far ut våldsamt mot superherdarnas löner. Han skräder inte orden och kräver att präster som tjänar 50-, 60- och kanske 70 tusen i månaden genast sänker sina löner. Artikeln är mycket läs- och tänkvärd varför jag länkar till den här.
Såväl Kyrkbullen som komministern Björn förstår jag som tidstecken. Respekten för den kyrkliga överheten är som bortblåst. Det finns praktiskt taget inget förtroende kvar för biskopar. Överheten inom SvK befinner sig på ett sluttande plan och nu börjar det gå fort. Det är svårt att förstå var det här ska sluta, men min förhoppning är att det inom SvK ska bildas en mängd nya gemenskaper och koinonior. 

2 kommentarer:

Elisabeth sa...

Utomordentligt bra inlägg av Björn Helgesson. Undrar hur länge han får gå ostraffad.

Lustigt nog tänkte jag, innan jag läst slutklämmen av hans inlägg, att en kyrkoherdelön på 40 000 kr borde vara rimlig.

Elof Sundin har jag som lundensare aldrig hört talas om men han verkar vara Uppsalas motsvarighet till Snöfrid Lilja. Snöfrid Lilja bodde (bor?) på Laurentiistiftelsen i en korridor som kallas Alitah.

Obelix sa...

I Lund går en evig doktorand, Anna Lysegård...