Den här bloggen var först skriven som en kommentar till förra bloggen och avsedd för kommentarsfältet där, men så växte den plus att jag tycker att ämnet är angeläget. Därför fick den eget uttrymme. Jag tror inte du misstycker. Jag är ju inte elak.
Tack i stället för ditt engagemnag och för din öppenhet. Jag tycker det är fantastiskt när mer än en röst tas på allvar och upplever nu att något sådant börjar hända bakom etablissemanget i Svenska kyrkan. Tänk om det samtalet kunde växa sig riktigt starkt. Jag längtar faktiskt efter att få in det här samtalet i Svenska kyrkan, naturligtvis beroende på att den så kallade ämbetsreformen är ett politiskt beslut, men också för att beslutet är insatt i ett mycket större sammanhang som förvisso har att göra både med genusforskningen i synnerhet och kvinnorörelsen i allmänhet. Eller varför inte dra till med den i allt överordnade, men i mitt tycke, missriktade jämlikhetsdogmen. Det har aldrig funnits något samtal övergränserna. Man har mest skrikit åt varandra ur varsitt dike. Men kära vänner; det finns en väg. Är liksom inte riktigt van vid att någon lyssnar. Etablissemanget gör det definitivt inte.
Självklart var jag inte ute efter dig, inte heller var min avsikt att tillskriva dig sådant du inte sagt. Men jag menar nog fortsatt att din avhandling är ett uttryck för ett genusperspektiv som jag ställer mig mycket tveksam till. Även om du inte har sagt något om den troendes förhållande till Bibeln framstår ändå resultatet av feministteologin som ett hot mot många bibeltroende. Kyrkan i sig skulle väl aldrig komma på tanken att införa till exempel Mänskliga rättigheter som ett kriterium för bibeltolkning!
Jag menar inte att det du gjort är otillåtet men det jag vänder mig emot är att alls blanda in genus i bibeltolkning, sett ur ett kristet perspektiv. Men jag vet väl att "vetenskap" och kristen tro måste hållas isär. Det var också det jag ville framhålla med min blogg.
För att ytterligare förstärka denna min hllning vill jag att alla ska veta att det finns en bloggprotal som heter Dagens kyrka. Du hiottar den i spalten till höger. Plus att det så småningom kommer en nättidning som går under namnet Tidskriften Evangelium. Hoppas att den kan leva upp till sitt namn.
Tack i stället för ditt engagemnag och för din öppenhet. Jag tycker det är fantastiskt när mer än en röst tas på allvar och upplever nu att något sådant börjar hända bakom etablissemanget i Svenska kyrkan. Tänk om det samtalet kunde växa sig riktigt starkt. Jag längtar faktiskt efter att få in det här samtalet i Svenska kyrkan, naturligtvis beroende på att den så kallade ämbetsreformen är ett politiskt beslut, men också för att beslutet är insatt i ett mycket större sammanhang som förvisso har att göra både med genusforskningen i synnerhet och kvinnorörelsen i allmänhet. Eller varför inte dra till med den i allt överordnade, men i mitt tycke, missriktade jämlikhetsdogmen. Det har aldrig funnits något samtal övergränserna. Man har mest skrikit åt varandra ur varsitt dike. Men kära vänner; det finns en väg. Är liksom inte riktigt van vid att någon lyssnar. Etablissemanget gör det definitivt inte.
Självklart var jag inte ute efter dig, inte heller var min avsikt att tillskriva dig sådant du inte sagt. Men jag menar nog fortsatt att din avhandling är ett uttryck för ett genusperspektiv som jag ställer mig mycket tveksam till. Även om du inte har sagt något om den troendes förhållande till Bibeln framstår ändå resultatet av feministteologin som ett hot mot många bibeltroende. Kyrkan i sig skulle väl aldrig komma på tanken att införa till exempel Mänskliga rättigheter som ett kriterium för bibeltolkning!
Jag menar inte att det du gjort är otillåtet men det jag vänder mig emot är att alls blanda in genus i bibeltolkning, sett ur ett kristet perspektiv. Men jag vet väl att "vetenskap" och kristen tro måste hållas isär. Det var också det jag ville framhålla med min blogg.
För att ytterligare förstärka denna min hllning vill jag att alla ska veta att det finns en bloggprotal som heter Dagens kyrka. Du hiottar den i spalten till höger. Plus att det så småningom kommer en nättidning som går under namnet Tidskriften Evangelium. Hoppas att den kan leva upp till sitt namn.
9 kommentarer:
Håhå där kom vi in i matchen också. Det kommer nog stå en hel del i tidskriften Evangelium som du inte gillar, Håkan, men det är lite av poängen - att med olika perspektiv och tankar få komma till tals och försöka beskriva vad det är man menar om det som är viktigt.
Det är jätteroligt att Annika gick i svaromål här och jag vill också tacka för lästipsen. Jag såg också att du Annika skrev en bra introduktion till feministteologi i Humanisternas tidskrifts Sans som väl du kan få tillåtelse att lägga ut vad det lider?
Mänskliga Rättigheter är sprungen ur Bibeln, kryddad med upplysning och det fungerar som profetia till dagens kristna.Det är bibliska etikens progressiv uppenbarelse.Trogen för Bibelns ande ibland i konflikt med dess bokstav och vi måste leva i den spänningen.
Håkan! Tack för ditt inlägg! Jag tycker att det är hoppfullt med de olika samtal som pågår på skilda håll, inte minst i bloggosfären. Jag följer Dagens kyrka (och har länkat den på bloggen kristen opinion). Jag blev som jag skrev glad över att du tog upp min avhandling. Jag tror det finns mycket att diskutera kring när det gäller hur genusperspektiv drivs t.ex. i kyrkan.
Sofia Lilly, tack för tipset om SANS.
Allt gott! Annika
Sofia Lilly. Jag ser verkligen fram emot att få ta del av tidskriften Evangelium. Tror du verkligen att den kommer att innehålla en hel del som jag inte tycker om. Jag känner evangeliet ganska bra vågar jag påstå. Eller ska där finnas med sådant som inte är evangelium, sådant som gör tidskriftens namn missvisande? Det hioppas jag inte. Men späånnande ska det bli. När kommer första numret? Hur får jag veta det?
F. Håkan,
Är det inte så att somliga företeelser i samtiden bäst hanteras genom lugnt och tyst betraktande på avstånd, väl vetandes att framtidens dom kommer att bli hård över dem?
"Eller ska där finnas med sådant som inte är evangelium"
Rimligen kan det finnas sådant som ÄR evangelium, men som du inte anser vara evangelium, utifrån din specifika synvinkel.
Det vore trots allt orimligt att just du - en enda präst bland många andra, en person bland personer, utan några särskilt större själsförmögenheter än andra såvitt kan utläsas av din gärning hittilldags, utan någon särskild gudomlig utkorelse som har kunnat beläggas - skulle ha mera rätt än någon annan med samma rätt som du att läsa och uttolka.
Rätten till din åsikt kommer ingen ta ifrån dig, men du bör nog emellanåt påminnas om att var sak - liksom person - har sin plats.
Faran för övermod hänger ständigt över oss och ibland måste vi acceptera att få oss en tillrättavisning. Ju högre svansföring, desto skarpare tilltal.
För att nödvändigt påminna: Din åsikt om evangeliet är inte synonymt med evangeliet, även om vår mänskliga svaghet kan leda oss vilse just så, när vi upplever motvind.
Självklart har jag rätt att tycka vad jag vill. Det behöver jag inte be om ursäkt för. Inte ens om mitt tyckande är fel i någons ögon. Det har du rätt i.
Men jag tror du har helt fel när det kommer till förståelsen av evangelium. Evangeliet står inte och faller med någons tolkning. Det står för sig själv. I bästa fall kan vi ta emot det, förvalta det och ge det vidare utan att förvanska det alltför mycket,
Vad är fel om förståelsen av evangeliet? Att "din åsikt om evangeliet är inte synonymt med evangeliet"?
Vad är fel om förståelsen av evangeliet? Att "din åsikt om evangeliet är inte synonymt med evangeliet"?
Skicka en kommentar