Här kommer så gästblogg 2, skriven av biskopen Roald N. Flemestad. Håll till godo:
Jesus er selv opphavsmannen til dette tenkesett, da han under inntoget i Jerusalem omtalte den forestående korsfestelse med å si: «Når jeg blir løftet opp fra jorden, skal jeg dra alle til meg.» (Joh 12:32). Utsagnet markerer korstreets tvetydighet som galge og tronstol, idet den lidende Messias her fullbyrder sin kongsgjerning (Joh 19:19ff).
Samtidig hører vi gjenklangen fra Det gamle testamente. Danielsprofetien omtaler «et tre som stod midt på jorden... Treet var stort og kraftig. Det var så høyt at toppen nådde helt til himmelen og det var synlig til jordens ende.» (Dan 4:11). Likeledes oppfylles Esaias-profetiens løfte om Jerusalems herlige fremtid: «Løft dine øyne og se deg omkring. De samler seg alle og kommer til deg. Dine sønner kommer langt borte fra. Dine døtre blir båret på armen.» (Es 60:4).
Hvem er så alle disse som her dras inn i frelsesverket? I den johannéiske teksten nevnes i det foregående ikke bare Jerusalems innbyggere, men også at Jesus for tilreisende grekere forkynner frelsen i korsdøden (Joh 12:20ff). I det følgende leser vi så at Jesus som sin siste handling før han utåndet på korset, stiftet et nytt fellesskap bestående av hans egen familie og apostelkretsen (19:25f, jfr Ap gj 1:13f).
Ønsket om
menneskelig fellesskap stikker dypt i
oss. I
det nære kan
det gis
oss som
familie, vennekrets eller ulike former for
kameratskap. I
det fjerne blir det
straks vanskeligere. Den
sosiale enhet kan
da være gitt i kraft av maktbruk eller på
basis av
ideologiske fremtidsvisjoner. Romerriket ville samle folkeslagene rundt keiseren og
hans armé. Opplysningsfilosofene ville opprette
et fornuftens verdensherredømme. Islam
søker å forene alle i
profetens teokratiske visjoner. I
den vestlige kultur skal menneskerettighetene legge det
moralske grunnlag for
en felles humanitet. Det
kristne alternativ er
å gjøre gjeldende menneskehetens enhet som
en Guds gave i
Kristi kors.
Korsdøden forsoner ikke bare Gud og det falne mennesket, men den binder
også menneskeheten sammen i et nådens fellesskap.
Jesus er selv opphavsmannen til dette tenkesett, da han under inntoget i Jerusalem omtalte den forestående korsfestelse med å si: «Når jeg blir løftet opp fra jorden, skal jeg dra alle til meg.» (Joh 12:32). Utsagnet markerer korstreets tvetydighet som galge og tronstol, idet den lidende Messias her fullbyrder sin kongsgjerning (Joh 19:19ff).
Samtidig hører vi gjenklangen fra Det gamle testamente. Danielsprofetien omtaler «et tre som stod midt på jorden... Treet var stort og kraftig. Det var så høyt at toppen nådde helt til himmelen og det var synlig til jordens ende.» (Dan 4:11). Likeledes oppfylles Esaias-profetiens løfte om Jerusalems herlige fremtid: «Løft dine øyne og se deg omkring. De samler seg alle og kommer til deg. Dine sønner kommer langt borte fra. Dine døtre blir båret på armen.» (Es 60:4).
Hvem er så alle disse som her dras inn i frelsesverket? I den johannéiske teksten nevnes i det foregående ikke bare Jerusalems innbyggere, men også at Jesus for tilreisende grekere forkynner frelsen i korsdøden (Joh 12:20ff). I det følgende leser vi så at Jesus som sin siste handling før han utåndet på korset, stiftet et nytt fellesskap bestående av hans egen familie og apostelkretsen (19:25f, jfr Ap gj 1:13f).
Paulus
omtaler dette fellesskap som
den «Guds menighet som
han vant seg
ved sitt eget blod» (Ap
gj 20:28), idet han
forklarer at
Gud på
korset skapte «et
nytt menneske» av
jøder og
grekere (Ef
2:15ff). Som
konsekvens av
dette inndeler Paulus nå menneskeheten i
tre hoved grupper – jøder, grekere og
Guds kirke (1
Kor 10:32).
Den
kristne kirke utgjør altså «tertium humanum», for
å bruke Augustins terminologi. I boken «Om
Guds stad» fremholder han det kristne fellesskap som motstykket til det
romerske imperium og dets voldsbruk, samtidig som han avviser drømmen om at en
tilstand av varig fred vil kunne realiseres i denne verdens samfunnsdannelser.
I syndefallets verden fremstår korstreet som menneskehetens enhetspunkt og
nåden som vårt enhetsbånd. Frem til dommens dag, skriver Augustin, er Guds rike
til stede i den falne verden kun som «en skygge», men ikke desto mindre kan
«det himmelske Jerusalem» foregripes i Guds kirke som allerede idag er «samlet
fra alle folk» og «spredt over hele verden».
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar