I går hade jag glädjen att få börja en serie bibelförklaringar över Galaterbrevet. Det var gemenskapen St Filippus i Stockholm som anordnar en serie om sju. Tanken är att den ska få vara en del av vår fördjupning under fastetiden. I går var ett tjugotal samlade på länk.
Eftersom jag själv tidigare undervisat en hel del från Galaterbrevet och håller på att fördjupa mina insikter om den politiska, sociologiska och religionsvetenskapliga situationen i Romarriket vid den här tiden var det en glädje att få inleda den här serien. Vi ska försöka ta ett kapitel varje måndag.
Det första man behöver ta upp är frågan om datering. Det kan låta mindre väsentligt med tanke på brevets innehåll, men tiden och dess händelser kastar ljus över tolkningen. På kartan nedan kan du se landskapet Galatien. Området beboddes av invandrade folk som kallades galler, det vill säga en folkstam som levde och verkade utefter floden Donau, från Schweiz, södra Tyskland, norra Italien Frankrike. De lär ha anlänt Mindre Asien ett par hundra år f Kr och integrerats i det romerska riket. Du kan se området på den högra kartan nedan.
Äldre forskare menade att Paulus reste genom området först på sin andra missionsresa och då blir Galaterbrevet skrivet relativt sent, kanske från Korint år 56 eller 57 e Kr.
Men 25 år f Kr gjorde romarna Galatien till en provins och den ser du på den vänstra kartan. Där reste Paulus redan på sin första missionsresa. Vi kan läsa om den i Apg 13 och 14. Den ägde rum år 46-48 e Kr och brevet skrevs till de församlingar Paulus grundat under resan. Det betyder att brevet kan dateras tidigare, redan till år 48. Det som gör tolkningen av Galaterbrevet extra intressant är att det är skrivet före det så kallade Apostlamötet som ägde rum år 49 i Jerusalem.
Vid en jämförelse mellan Galaterbrevet och beskrivningen i Apostlagärningarna går det att dra slutsatsen att han redan vid sitt andra besök i Jerusalem, den så kallade kollekt resan i Apg 11:30 och 12:25, var överens med Jakob, Kefas och Johannes om att evangeliet kunde räckas till hedningarna. Det är därför uppträdet med Kefas vid dennes besök i Antiokia blir så illa. Kefas bröt överenskommelsen. Han hycklade.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar