fredag, november 09, 2012

An incarnational community

I morgon bitti är vi några stycken som bilar till Stockholm för att vara med på Frimodig kyrkas Stockholmsmöte. Det ska bli fint att få vara med, men minst lika fint att få resa med sju andra församlingsmedlemmar. Vi kommer att få fyra timmar i bilen som kan användas till goda samtal. Det är säkert både intressant och lärorikt att lyssna till en biskop från England, presidenten i Mekane Yesus-kyrkan och Marcus Birro, men innerst inne tycker jag att gemenskapen med vännerna från Värnamo betyder mer för mig. När jag ser programmet fastnar jag särskilt vid biskopens ämne på söndagen: När evangeliet blir verklighet - an incarnational community. Jag tror att den vardagliga, äkta gemenskapen kommer att vara, ja redan är, helt avgörande för församlingens trovärdighet.

Annars har jag varit ledig idag och ägnat förmiddagen åt de anföranden jag tänker hålla på kyrkomötet. Jag har skrivit tre av fem, det om att avskaffa domkapitlen, de om präster och diakoner utan församlingstjänst och det som visar på behovet av ett medlingsinstitut. Det kan tyckas hopplöst att arbeta med sådana anförande när man vet att ledamöterna kommer att rösta ner dem, men jag tror inte att det är det. Det som sker i kyrkomötet går till historien men det förblir också i historien. Det gäller att tala ut, dokumentera och vara med om att skriva historien. Därför är det viktigt att förbereda sig ordentligt. Det som sägs blir kvar.

Det har varit lärorikt att ha fått vara med i såväl, stiftsfullmäktige, stiftsstyrelse, om än som ersättare och kyrkomötet under denna period. Jag tror att jag har lärt mig en hel del. Kanske inte i teologisk mening om jag ska vara ärlig, men om hur kyrkopolitiken fungerar. Jag är ömsom förvånad och ömsom bestört. Det är inte roligt att höra och se insidan av Svenska kyrkan. Svenska kyrkan befinner sig på ett sluttande plan och det går fortare och fortare utför. Jag har svårt att tro att det kan sluta på annat sätt än ... riktigt dåligt. Det värsta tycker jag är att så få protesterar, att motståndet är uppgivet och till synes fullständigt oorganiserat  Tänk om till exempel KD, de opolitiska grupperna och individer från det sönderfallande före detta M kunde gå samman. Då skulle vi kanske kunna vänta på skutan. Men vi är inte nära det. Vi tvingas alla administrera det sjunkande skeppet.

Självklart behöver det ovan beskrivna inte drabba enskilda kristna, nämligen om de förmår att skydda sig själva, finna sina med-lemmar och ta emot allt som ett Guds verk. Men också i detta behöver vi varandra. Vi  får prata om det i bilen på vägen till Stockholm. Så hör jag av mig när vi kommer hem. Ha en god helg!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Busenkelt: om majoriteten av alla röstberättigade i ex biskopsval slog sig samman, skulle något hända. Majoriteten är komministrar, den största gruppen och diakoner den näststörsta gruppen, om dessa tog sig i kragen och använde hjärna och hjärta skulle vi få mer variation i högre skikt men när griper man tillfället och vågar? Nej man går som snälla får till slakt. / Magnus Olsson

Anonym sa...

Detta försvann: vi behöver mer böneteologer! Mindre av system, mer gränsöverskridande. När trons djup och diakonins handling smälter samman, när teorierna inte skiljer på teori och praktik ( för då stannar vi i teori) utan ber, ber tillsammans, då händer det. Det är alldeles för mycket av formböner, ritualer, mässor, konferenser, symposier, gratisätarsamlingar, storvulna ord, och för lite fotatvagning och bön. När varje präst tvättar fötter med sin vän diakonen och biskoparna går barfota och gör detsamma, kommer Guds manna att regna. Då måste vi rannsaka oss själva, bli så fria att vi kan gå nakna över torget och höra ett barn säga han/hon är naken och instämma " ja men jag är vaknare än så här". Utblottelse! Tillintetgörelse! Upp på korset!/ Magnus Olsson

Anonym sa...

Alltför många kristna har inte förmått skydda sig själva och sin tro och sitt andliga liv! Många har "levt på andras - prästernas? tro" Det är därför det ser ut som det gör.
"Församlingen speglar prästens andliga liv" sa Colin Urquart en gång om jag minns rätt.
Astrid

Anonym sa...

Det är därför pietismen den kyrkliga skapade områden som kan kallas kristendom ( ordet kommer ju av ett geografiskt begrepp) medan de kristna som individer hör till vägen, Herrens väg. Kristendom talar inte Bibelns böcker om. Eller som det sagts " av Luther lär man känna Kristus, av Roos lär man känna Bibeln och av Schartau lär man känna sig själv". En modern pietism är vad som behövs, inte något annat. Ensamma skall vi lämna detta livet och likväl inte ensamma för sedan Betlehem och Golgata är ensamheten bebodd. / Magnus Olsson