lördag, november 07, 2009

Därför är jag med i Svenska kyrkan! Del 4

Idag känner jag mig till och med något uppmuntrad trots att jag tillhör Svenska kyrkan. Jag är inte ensam om att brottas med min tillhörighet. Göran Skytte skriver i dagens SvD under rubriken "Jag stannar tills de kastar ut mig". Han är införstådd med Svenska kyrkans förfall och förstår att det kan bli sämre. Det kan bli sämre därför att sådana som Jonas Gardell och Helle Klein har blivit vägledande. Hörde förresten att Gardell skulle få eget TV-program där han ska tala med svenska folket om Gud och Jesus, - i åtta delar! Skytte skriver att han stannar kvar för att stödja dem som försöker stå emot förfallet.
Det är som jag skrivit tidigare ganska många som är kvar trots allt. Det är egentligen bara de som kan påverka Svensak kyrkan. De andra står ju utanför!
Det är visserligen sant att Svensnak kyrkans makt blivit politiserad, men jag tror att de samtidigt mist den andliga makten. Den andliga makten som djupast sett är all makt är Guds. De kristna som ingår i Guds hushåll är hans arvingar. De får del av Guds makt redan i tiden genom Anden. Tillsammans utgör de Kristi kropp på jorden och Gud fortsätter att verka genom den. Inte m indre utan mer än någonsin. Något nytt håller på att ske i vårt land. Märker ni det inte? Gud organiserar oss ekumeniskt och vi förvandlar till en armé som kan strida mot sekularisering och vinna sakralisering i stället. Vi kan strida mot söndring och vinna ekumenik. Vi kan strida mot kyrkopolitik och vinna lekmännens hjärta i stället. Vi har en god kamp att kämpa men vi behöver göra det tillsammans. Var med i den kyrkokamp som utkämpas inom Svenska kyrkan uppmanar jag dig.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hur kan du, som präst, uppmuntra människor att stå kvar i Svek? Den förkunnelse som Svenska kyrkan står för på riksplan kan innebära en andlig död för många. Brunnes förnekelse av jungfrufödseln, Hammars förnekelse av Jesu gudom, accepterandet att låta Gardell uppträda som predikant kan i förlängningen leda till en totalt felaktig tro hos människor. Bibeln lär att tron kommer genom förkunnelen (se, Rom 10:17). Betänk då att den förkunnelsen som ges i Svek på riksplan inte för människor til Jesus, utan bort från Honom. Hur kan då du, som herde i Guds församling uppmuntra människor att stå kvar i detta Babylon?

Håkan Sunnliden sa...

Det har jag försökt förklara. Det kan inte ha undgått dig att jag har förklaringar. Du har rätt i allt du skriver och jag menar inte att alla ska stå kvar. Det finns säkert de som inte orkar. Ska man vara kvar är det för att strida

SigridL sa...

Psalm 62 i psalmboken har varit och är en tröst för mig. Och i vers 6 står: Då kallar Guds Ande de kristna till bot, att bedja sig samman att världen må tro
Här finns kraftfulla ord för varje Herrens fotsoldat. Låt oss ta dem till oss

Anonym sa...

Men genom att stå kvar i denna villfarande kyrka som herde - som pastor - innebär ju det att du ger signaler till de som har anförtrotts åt dig att det inte är så farligt att stå kvar i kyrkan. Och därmed är det ju på ditt ansvar om dessa människor tappar tron och går förlorat. Kan du ta det på ditt samvete? Minns Jakobs ord om att lärare får en strängar dom.

Genom att gå ur skulle du, mfl kunna hjälpas åt att bygga upp en god bibeltrogen kyrka som blir ett hem för svaga syndare.

Håkan Sunnliden sa...

Bra tänkt, men inte tillräckligt enligt min mening. Det är rätt att Svenska kyrkan är en villfarelse. Men då gäller det att komma ihåg att SvK INTE är en kristen kyrka. Där har du första felet. (Förresten finns det någon biblsika kyrka i Sverige alls?) Det andra felet är att jag som pastor skulle lämna mina medkristna i sticket. Jag är i sådanafall den siste som ska lämna. Det tredje tankefelet menar jag är att jag skulle vara ansvarig för andra kristnas tro. Var och en måste själv ta ansvar för sitt liv. Visserligen ska jag få en strängare dom eftersom mycket anförtrotts mig, men det tar jag direkt med Gud. För det fjärde och sista kan ingen människa bygga upp en kyrka än mindre en bibeltrogen sådan. Det är bara Jesus som kan och ska bygga sin kyrka, den enda som behövs.
Jag tror vi ser lite olika på vad en kyrka är för något, men jag är mycket tacksam för dina tankar eftersom det får mig att reflektera. Tack ska du ha!

Anonym sa...

Svenska kyrkan har totalt glömt bort att vara just kyrka
Det finns inte längre någon tanke på att kyrkan finns där för andra
Kyrkan är idag nara en klubb för inbördes beundran
Så är jag då här anonym för Gud nåde den som har en egen åsikt i Svenska kyrkan