onsdag, oktober 05, 2022

Kyrkomötet, dag 2

 Skönt med lunch-paus. I dag sitter ledamöterna i sina respektive utskott hela dagen. I Ekumenik utskottet har vi gått igenom ett par riktigt intressanta motioner. Nja, kanske inte motionerna som sådana så mycket som själva saken. Förutom det har vi lämnat några yttranden till Ekonomi-utskottet.

Detta är café Alma i universitets källare.

Den ena motionen jag tänker på handlade om att återupprätta relationen till Israel. Det blir alltid ganska yvigt när vi talar om Israel-Palestinakonflikten. Konflikten? - tänker jag, det är ju krig!

Jag tog inte tid, men saken är viktig och de flesta av oss, vi är 15 ordinarie och 15 ersättare, får bekänna färg. Det blir snart låsta positioner och med förra årets kyrkomöte i minne var nog alla överens om att det måste bli en försiktig skrivning. En positiv skrivning till Israels fördel, men sedan också något om ... Jag  kunde tillför ett bra argument som också togs väl emot: Vi kan inte återupprätta relationen till Israel eftersom den aldrig brutits. Så var det med det.

Den andra motionen är jag mer osäker på, men inte därför att den lämnats in av Sverigedemokrater. Det hade för övrigt de två om Israel-Palestinakonflikten också gjort, utan därför att utskottet inte ville prata om inomkyrkliga rörelser. Här talas det om god gemenskap med The Episcopal Church, om avtal med EFS, Equmeniakyrkan och andra frikyrkor, men helst ingenting om laestadianer, OAS, ELM och så vidare. Missionsprovinsen är ingen idé att ens nämna. 

Nu är det så att vi går igenom motionerna och de bakgrundstexter som gjorts innan utskottet samlas. Sedan går vi igenom dessa en gång. Sekreterare plockar upp våra tankar och ställer samman ett så kallat betänkande. Därefter går vi igenom betänkandet. Det får bli i morgon. Då kollar vi gemensamt att allt som vi vill ha med finns med. Därefter går vi igenom en andra gång, fixar med språket och fattar beslutet att lägga fram det inför kyrkomötet som samlas en andra gång i november. Då diskuteras allt i plenum, men som du förstår är beslutet (nästan) i praktiken redan taget eftersom det också diskuterats i nomineringsgrupperna.

Just när jag skriver detta fick jag ett mejl. Min gode advokat skickade över ett protokollsutdrag från Växjö stifts domkapitel. Där står att läsa: Domkapitlet beslutar avskriva ärendet från vidare behandling. Biskop Fredrik har sökt mig här, men vi har ännu inte mötts. Han vill förhoppningsvis berätta den goda nyheten och kanske kommentera något. Jag lovar att återkomma i saken.

Nu måste jag gå till gruppmötet, lyssna och redovisa vad jag skrivit ovan.


1 kommentar:

Anonym sa...

När jag senhösten 2015, efter nästan ett halvårs väntan blev helt friad av Luleå domkapitel från sex anmälningar mot mig så ville vår dåvarande biskop Hans Stiglund trösta mig i all nöd och bjöd på flott middag på en av de finare restaurangerna i stan. Det borde även du kunna förvänta dig.

Torbjörn Lindahl