tisdag, oktober 04, 2022

Kyrkomötet, dag 1

 Det här skriver jag timmarna innan kyrkomötet öppnar. De olika nomineringsgrupperna möttes som regel redan i går för att förbereda sig. Jag såg just i tidningen Dagen att den stora konfliktfrågan handlar om att präster inte får diskriminera samkönade par. Håhå-jaja. Ibland undrar jag vad som är viktigt för vår arma kyrka. Bibeln har ganska lite att säga om den frågan. Frågan om sexualitet och könsidentitet finns knappast i bibeln. Bibeln eller den heliga Skrift som är ett bättre epitet vårt kyrkliga sammanhang talar endast om att Gud skapade människan till man och kvinna. Inom de ramarna finns stora variationer, men alla är lika älskade. Det känns verkligen främmande att dela in människor i H, B, T, Q och så vidare ...

Jag tror inte att dessa frågor kommer upp i mitt utskott som ekumenik utskottet, men samtidigt borde de kanske göra det eftersom Kristi kyrka är internationell. Svenska kyrkan har, särskilt efter år 2000, haft en osökt förmåga att glömma "det enda nödvändiga". I mitt utskott ska vi behandla en skrivelse från kyrkostyrelsen och 8 motioner. Kyrkostyrelsens skrivelse handlar om att Svenska kyrkan ska formalisera sin gemenskap med The Episcopal Church i USA. Någon berättade för mig att den är mer liberala än Svenska kyrkan. Det märkliga är då att det i avtalet som jag läst så är allt riktigt bra. Där håller alla fast vid den sanna kyrkan. Tydligen är det bara i praktiken man inte gör det. Jag tycker jag känner igen det samtidigt som det naturligtvis inte finns någon perfekt kyrka eller församling.

Svenska kyrkan är enligt Lagen om Svenska kyrkan (1998:1591) antagen av Sveriges riksdag "ett evangelisk-lutherskt trossamfund". Det är ett huvudargument för Frimodig kyrka när vi argumenterar. Till detta kommer som att den är en episkopal kyrka. Det kan vara bra att kyrkomötet kan ta upp och diskutera allmänpolitiska frågor, men också att veta och hålla fast vid både bibel och bekännelse. 

Nu vet jag emellertid att tongivande ledamöter saknar den insikten och det är det som ställer till det, men det kanske är det pris vi får betala när vi är både en episkopal och en demokratisk kyrka.

De motioner jag ska vara med att diskutera handlar om uigurernas situation i Kina, om Israel och Palestina, om förföljda kristna, om religions dialogen, om kristna samarbetsavtal och om de ortodoxa kyrkorna i Ukraina.



Vårt utskott samlas först om några timmar efter gudstjänsten i Uppsala Domkyrka. Just när jag skriver detta inser jag att hur vid kyrkan är - från Sandhamns kapell, där jag här om dagen hade glädje att döpa Vendela till Kristi kyrka, till Uppsala domkyrka.


Jag ber att få återkomma i morgon med en korta rapport.


Inga kommentarer: