Lukas har tidigare nämnt om Saulus för
sina läsare, 7:58 och 8:1 och dessa verser utgör därför bakgrunden till hans
omvändelse. I Apg 7:58 beskrivs Saulus som en ung man, men han har gjort
karriär.
9 1 Saulus, som fortfarande
andades hot och mordlust mot Herrens lärjungar, gick till översteprästen 2 och bad att få med sig brev till
synagogorna i Damaskus. Om han kunde finna några som tillhörde Vägen, män eller
kvinnor, skulle han få fängsla dem och föra dem till Jerusalem.
V 1-2a Saulus hade förföljt de kristna i Jerusalem, men nu bett om
ett utvidgat mandat. Den överstepräst som ger uppdraget Saulus är Kajafas,
samme man som dömde först Jesus och sedan Stefanus. Förföljelserna hade
resulterat i att lärjungarna spred sig utöver hela Israel, ja, också långt
utanför dess gränser. Evangeliet fördes inte bara från hus till hus, utan de
kristna tog med sig det till synagogornas gudstjänster. Saulus åtar sig nu
uppgiften att på sina resor besöka och försöka ställa saker och ting tillrätta
i dessa synagogor. Han skulle inte bara städa upp efter de kristna, utan också
leta reda på nyckelpersoner och föra dem till Stora Rådet i Jerusalem där de
skulle höras och dömas. Det var i ett sådant ärende han var på väg till
Damaskus
V 2b De första kristna kunde beskrivas med hjälp av metaforen
”vägen”. Jesus är Vägen, Sanningen och Livet och de första kristna
identifierade sig med honom. När judarna talade om vägen, talade de om ett sätt
att leva, en livshållning. Det märkliga med uttrycket här är att det används
inte bara om ett sätt att leva utan som beteckning på en grupp av människor, de
som är på ”vägen”, det vill säga som en sociologisk term.
9 3 Men när han på sin resa
närmade sig Damaskus, strålade plötsligt ett ljus från himlen omkring
honom. 4 Han föll till
marken och hörde en röst som sade till honom: "Saulus! Saulus! Varför
förföljer du mig?" 5 Då frågade han: "Vem är du,
Herre?" Rösten svarade: "Jag är Jesus, den du förföljer. 6 Men res dig och gå in till staden,
så ska du få veta vad du måste göra."
V 3 När Saulus är på väg till Damaskus händer något plötsligt,
något oväntat. När Gud handlar är det alltid oväntat. Lukas betonar att ljuset
är den gudomliga härligheten genom att förklara att det kommer från himlen, se även
2 Mos 13:21 ff, Luk 2:9 och Apg 12:7. Det står inte i vårt avsnitt att Saulus
såg Jesus, men det verkar vara underförstått.
V 4 Saulus hörde, auditivt, en röst som talade till honom. I v 7
står det att följeslagarna hörde ljudet, men de såg ingen. I 22:19 står det
tvärtom och det har naturligtvis förbryllat exegeterna. Några menar att vår
text säger att de hörde rösten, men inte kunde urskilja vad som sades, jämför
Joh 12:28b f. Andra menar att det var Saulus röst de hörde, men att de inte såg
vem han talade med. Så kan det vara rent formellt, men sammanhanget vill lyfta
fram att det är Herren som talar varför motsättningen tills vidare får stå
kvar.
V 5-6 Rösten presenterar sig som den Saulus förföljer. Detta kan
förstås på två sätt. Det betyder antingen att Jesus identifierar sig med sina
lärjungar så starkt och att Jesus förklarar detta för Saulus eller betyder det
att Saulus faktiskt förföljde Jesus. Han skulle då vara så förblindad och övermodig. Den första tolkningen är den mest
troliga. När Saulus tilltalar Jesus med det grekiska ordet kyrie använder han det närmast som ett hövligt tilltal, inte som en
bekännelse.
Saulus får veta att han ska resa
sig upp och gå in i staden för att där få veta vad som ska ske. Det är typiskt
för Lukas att betona att Anden leder
och hur Anden leder, först lyda sena
få veta, minns 8:26 och 29. I v 8 står det att reskamraterna fick hjälpa honom.
Det var knappast fråga om några vänner till Saulus, utan förmodligen en karavan
av något slag. Man reste ogärna ensam på grund av stråtrövare, utan följde med
karavanerna. Det är viktigt för Lukas att skriva att de också registrerade allt
med häpnad. Den fasta Saulus levde i under de närmaste dagarna ska uppfattas
som en botfasta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar