18 Men när
Simon såg att Anden gavs genom apostlarnas handpåläggning, kom han till dem med
pengar 19 och sade:
"Ge den kraften till mig också, så att den jag lägger händerna på får den
helige Ande." 20 Petrus sade till honom: "Till
fördärvet med dig och dina pengar, om du tror att Guds gåva kan köpas för
pengar! 21 Du har ingen del eller lott i den här saken,
för ditt hjärta är inte uppriktigt inför Gud. 22 Omvänd
dig därför från din ondska och be till Herren så att han, om möjligt, förlåter
dig vad du tänker i ditt hjärta. 23 Jag ser att du är full
av bitter galla och fast i orättfärdighetens band." 24 Simon svarade: "Be ni för mig
till Herren, så att inget av det ni sagt drabbar mig." 25 Sedan de vittnat och predikat
Herrens ord vände de tillbaka till Jerusalem. På vägen förkunnade de evangeliet
i många byar i Samarien.
V 18-22 När Simon ser hur apostlarna förmedlar Anden vill han köpa
denna förmåga för pengar. Petrus ser igenom Simons orena motiv. Simon har inte
”dött” från sitt eget, utan omvänt sig på ytan för att utöka sin egen förmåga.
Petrus menar att Simon över huvud taget inte har någon del i Guds rike och
uttalar en förbannelseformel över Simon kristenliv. Men samtidigt ska vi lägga
märke till att Petrus håller dörren öppen. Det är möjligt för Simon att omvända
sig på djupet. Kanhända begår Simon denna synd av okunnighet, se kommentaren
till 3:17.
V 23-25 Prognosen är emellertid inte gynnsam, eftersom Petrus ser
att Simon är förgiftad av bitter galla och bunden av orättfärdighetens band, v
23. Det visar sig också att Simon inte fördjupar sin omvändelse utan i stället
lägger över problemet på Petrus genom att be denne be för honom, v 24. Det står
inte att apostlarna bad för den obotfärdige Simon. I stället gick de vidare
till andra samariska byar.
Lukas avbryter här berättelsen om
Simon eller den begynnande gnosticismen. Det är förklarligt. När Lukas skrev
Apostlagärningarna höll gnosticismen på att utbreda sig. Lukas gör med andra
ord genom konfrontationen mellan Petrus och Simon bara en tydlig markering emot
gnosticismen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar