5 17 Översteprästen och alla
hans anhängare, det vill säga saddukeernas parti, fylldes av avund 18 och grep apostlarna och satte dem i
allmänt häkte. 19 Men på natten öppnade en Herrens ängel
fängelseportarna och förde ut dem och sade: 20 "Gå
och ställ er i templet och förkunna för folket allt om detta liv!" 21 När de hörde det, gick de tidigt på
morgonen till templet och började undervisa.
V 17 Lukas låter oss förstå att sadducéerna är avundsjuka på den
framgång församlingen har och därför tycker sig vara tvungna att sätta stopp
för utvecklingen. De ville bevaka sin egen ställning som nu var hotad. Det
grekiska ordet zelos, i FB översatt
med avundsjuka kan också betyda trosnit. 1917 översätter med nitälskan.
V 18-20 Här sägs att alla apostlarna fängslas, men i v 19 att en
ängel befriar dem. De får också veta av ängeln att de ska bege sig till templet
och tala mer med folket om allt som hör till det kristna livet. Lägg märke till att det kristna livet här är ett
nytt liv, snarare än en ny lära, v 20.[1]
V 21a innehåller det grekiska ordet akousantes som kan översättas med antingen ”när de hörde det” eller
som Giertz gjort ”när de lydde det”.
När översteprästen och hans anhängare kom dit sammankallade
de Stora rådet, Israels folks hela äldsteråd, och skickade bud till häktet för
att hämta apostlarna. 22 Men när
tjänarna kom fram, fann de dem inte i fängelset. De vände tillbaka och
rapporterade: 23 "Vi
såg att häktet var ordentligt låst och vakterna stod vid portarna, men när vi
öppnade fann vi ingen därinne." 24 När
tempelvaktens ledare och översteprästerna fick höra detta blev de villrådiga
och undrade vad som kunde ha hänt. 25 Då
kom någon och berättade för dem: "Männen som ni satte i fängelse står i
templet och undervisar folket!" 26 Ledaren
för tempelvakten gick då ut med tjänarna och hämtade dem utan att bruka våld,
eftersom de var rädda att folket skulle stena dem.
V 21b Stora Rådet sammankallas och de diskuterar sinsemellan av vad
som nu ska ske. Men så får de veta att fängelset är tomt och att apostlarna
redan befinner sig på tempelplatsen och talar med folket. Lukas beskriver
Rådets förvirring på ett mästerligt sätt, inte minst i Giertz översättning.
Återigen förstår vi att folket oftast stått på församlingens sida, se 2:47,
4:21 och 5:13.
[1] Självfallet finns ingen
motsats mellan de två i sak, men begreppen lära och liv har ofta uppfattats
olika och spelats ut mot varandra, därav kommentaren.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar