33 När
rådsherrarna hörde detta blev de ursinniga och ville döda dem. 34 Men då reste sig en farisé i Stora
rådet som hette Gamaliel, en laglärare som var aktad av hela folket. Han befallde
att man skulle föra ut männen en stund 35 och
sade sedan: "Israeliter, tänk er för vad ni gör med dessa män. 36 För en tid sedan kom
Teudas och menade sig vara något, och han fick med sig omkring fyrahundra
män. Men han blev avrättad, och alla som trodde på honom skingrades och
försvann. 37 Efter honom
kom Judas från Galileen, vid tiden för skattskrivningen. Han fick folk att göra
uppror och följa honom. Men även han gick under, och alla som trodde på honom
skingrades. 38 Och nu säger
jag er: Håll er borta från dessa män och låt dem gå. För om detta är människors
påhitt eller verk, rinner det ut i sanden. 39 Men är det
av Gud, kan ni inte slå ner dem. Det skulle kunna visa sig att ni kämpar
mot Gud." De lät sig övertygas. 40 När
de kallat in apostlarna igen, lät de piska dem och förbjöd dem att tala i Jesu
namn. Sedan släpptes de fria. 41 Och apostlarna gick ut
från Stora rådet, glada att de ansetts värdiga att bli förnedrade för Namnets
skull. 42 Varje dag
fortsatte de att undervisa i templet och i hemmen och förkunna evangeliet att
Jesus är Messias.
V 33 Rådet reagerar mycket starkt och vill först döma dem till
döden. Apostlarna har hädat Gud och skymfat Israels ledare. Men då ingriper
Gamaliel. Han var farisé, i sin tur lärjunge till Hillel (50 f Kr-10 e Kr) och som sådan
inte principiellt avvisande till dem dödas uppståndelse.[1]
Gamaliel, Paulus lärare enligt 22:3, var högt aktad av folket. Det vittnar v 34
om och även andra källor än NT. I 15:5 ser vi att inte bara Paulus utan även
några andra fariséer blev kristna.
V 34-40 Gamaliel bryr sig inte om de kristna, men har erfarenheter
av tidigare Messias-rörelser. De har alla misslyckats eftersom de varit
människoverk. Rådet hör vad han säger men handlar ändå kluvet. De bestämmer sig
för att piska apostlarna. Gisselstraffet omtalas i Matt 10:17, 23:34, Apg
22:19, 26:11 och 2 Kor 11:24. Det användes av både judar och romare. Den
judiska praxisen gick tillbaka på 5 Mos 25:2-3, högsta straffet var 40 slag.
Det är inte säkert att alla slagen utdelades. Sedan förbjöd man dem ännu en
gång att förkunna i Jesu namn och lät dem gå.
V 41-42 Apostlarna var glada, en hållning som kan vara svår för oss
att förstå. De första kristnas ideal var emellertid att vittna med sina liv och
genom dessa bestraffningar blev vittnesbörden starka och trovärdiga, se också
Matt 5:10 f. Andra kända och svårare förföljelser som gagnade evangeliets
utbredande skedde under följande kejsare:
Nero 54-68
Dominitianus 81-96
Decius 249-251
Diocletianus 284-305
Martyrernas blod kom att fungera
som ett utsäde när berättelserna om deras död spreds sig, skriver kyrkofadern
Tertullianus, 150-, e Kr.[2]
[1] I kommentaren till Matteus
har jag utförligt behandlat fariseismen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar