Så fortsätter vårt studium över Apostlagärningarna och här ser vi hur de kristna förhöll sig till en fientlig överhet. Vi är i kapitel 5.
27 När de nu
blivit hämtade ställdes de inför Stora rådet, och översteprästen förhörde
dem 28 och sade: "Har vi inte strängt förbjudit er
att undervisa i det namnet? Och nu har ni fyllt Jerusalem med er lära och vill
att den mannens blod ska komma över oss!" 29 Då
svarade Petrus och apostlarna: "Man måste lyda Gud mer än människor. 30 Våra
fäders Gud har uppväckt Jesus, som ni hängde upp på trä och dödade. 31 Honom
har Gud upphöjt till sin högra sida som furste och frälsare för att ge
Israel omvändelse och syndernas förlåtelse. 32 Vi är
vittnen till detta, vi och den helige Ande som Gud har gett till dem som lyder
honom."
V 27-28 I 4:18 har Rådet förbjudit apostlarna att tala i namnet
Jesus.
De har med andra ord lagligt grund att ingripa. Översteprästen inleder
högtidligt, formellt och stramt: Förbjöd vi er inte strängt att undervisa i det
namnet? Översteprästen undviker att uttala Jesu namn. När han sedan fortsätter
med att säg att de fyllt hela Jerusalem med den
kristna läran kan det ses som fullbordandet av den första missionsetappen.
De skulle vittna om uppståndelsen först i Jerusalem, sedan i Samarien …
Petrus har i tidigare tal anklagat
Rådet för att ha dödat Jesus och nu säger prästen att de vill ”att hans blod
ska komma över dem”. Vi kan förstå detta på ett positivt sätt, men självklart
uppfattade de det inte så.
Samtliga apostlar är överens om att
de måste lyda Gud mer än människor. Svaret är principiellt viktigt och låter
oss veta något om urförsamlingens förhållande till myndigheterna. Orden är
också avgörande för att förstå berättelsen i v 33-42.
Jesus hade varit kritiskt lojal mot
myndigheterna och de första kristna intog samma hållning, se till exempel hur
Paulus uppför sig i 23:1-5. Paulus ville att vi skulle be för överheten, 1 Tim
1:2 ff, och menade att den inte bär svärdet förgäves, Rom 13:1-7. Den judiska
överheten i synnerhet, men också den hedniska i allmänhet ansågs vara tillsatt
av Gud, se Jes 45, Jer 21:7, 10, Dan 2:21 och 37 eller Jesu ord i Joh 19:11.
Men det finns gränser. Överheten
kan missbruka sin makt och bli gudsfientlig, 1 Kor 2:8. När makten intar Guds
plats och kräver orättfärdig lydnad gäller sannolikt ordet i 5:29 om att lyda
Gud mer än människor.
V 29-32 är det fjärde av de fem tal av Petrus som Lukas återger.
Det är inte särskilt utförligt men vi ser hur han framhåller kerygmat, det vill säga Jesu död,
uppståndelse, upphöjelse, möjligheten till omvändelse och förlåtelse. Vi lägger
märke till att det är de som lyder Gud som får del av den Helig Ande och kan
bli frågande inför detta. Vi vill hellre säga att det är den som tro på Gud som
får den av den Helig Ande, Joh 7:39.
I Hebréerbrevet upptäcker vi ett
liknande förhållande när vi jämför Apg 16:31 (Hebr 11:1) med Hebr 5:9.
Lösningen på detta kan bara vara att tro och lyda betyder ett och detsamma.
Jesus säger i Joh 14:23:
Om
någon älskar mig så håller han fast vid mitt ord
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar