lördag, juli 28, 2012

1 Kor

Om några dagar ska jag lämna in det kompendium jag gjort till 1 Korintierbrevet. Jag har just skrivit det inledande förordet som jag publicerar här:

Det har tagit nästan tre år att ta sig igenom 1 Korintierbrevet. Tidigare har vi i tur och ordning i Värnamo kyrka gått igenom Matteusevangeliet, Apostlagärningarna, Galaterbrevet, Jakobsbrevet, 1 och 2 Thessalonikerbrevet och Markusevangeliet, vers för vers. Till min glädje har vi kunnat spela in alltsammans, sammanlagt inte mindre än 257 timmar. Tillsammans med kompendierna finnas allt utlagt på församlingens hemsida, www.varnamopastorat.se. Undantaget kan vara just 1 Korintierbrevet eftersom det i skrivande stund inte hunnits med.
1 Korintierbrevet är ett synnerligen spännande brev. Det är inte helt lättillgängligt och vi har fått ägna en hel del tid för att lära oss förstå hur Paulus ser på församlingen och det kristna livets praktiska följder. Vi har grundligt bearbetat kapitel 11 som handlar om att kvinnor ska ha något på huvudet när de ber eller profeterar. För att inte tala om den välkända versen om att kvinnan ska tiga i församlingen. Men det har varit värt mödan.

Det som blivit tydligast för mig personligen är nog det eskatologiska perspektiv Paulus konsekvent använder sig av. Det är kanske inte så konstigt. När Jesus predikade, predikade han att Guds rike har kommit. Och det är just så Paulus predikar och undervisar. Det väcker naturligtvis en rad frågor, men Paulus avhandlar dem en efter en och visar hur det nya livet, det saliga livet ska vara vägledande i allt. Samtidigt tänker jag att vår tids förkunnelse kommit långt bort ifrån ursprunget. Hur ofta hör du att Guds rike har kommit till oss? När talade prästen eller pastorn senast om vad det betyder för oss? Jag får gå till mig själv, men frågan behöver nog bearbetas av fler än mig.
De äldre kommentarerna till 1 Korintierbrevet lät sällan det eskatologiska ljuset vara vägledande. De var mer problemcentrerade och som så ofta inom liberalteologin försökte man förklara bort inte bara enstaka svårigheter i texten utan till och med hela brevet. Jag är glad att den senare forskningen kommit längre än så. Eskatologin är nödvändig för att förstå brevet och lite kunskap om antikens retorik underlättar också. Jag hoppas den här kommentaren gör det tydligt.

Jag har haft stor glädje av Raymond F. Collins kommentar som ingår i serien Sacra Pagina. Han förklarar brevets spretighet just med hjälp av retoriken. Han tycker sig urskilja sex tänkta tal med olika innehåll. De handlar om
1.      den gudomliga vishet som går långt utöver den mänskliga
2.      livet i Kristus som befriar oss från makterna
3.      hur vi ska hantera vår frihet
4.      om manligt och kvinnligt
5.      om livet i de heligas gemenskap
6.      om kroppens uppståndelse från de döda

 Med tanke på den kultur som kom till uttryck i Korint är det som om brevet var skrivet till oss västerlänningar på 2000-talet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack, Håkan, för att vi får ta del av ditt gedigna arbete med 1 Kor! Håller med dig om behovet av en nutida apostolisk förkunnelse om Guds rike och om vad det innebär. Har i dag läst en av fädernas predikningar från 1823, där jag i ingångsorden fann undervisning om Guds rike. Bifogar början av ingångsorden ur Henrik Schartaus predikan för 8 Sönd.e. Tref. (Från Predikningar över Kyrkoårets gamla högmässotexter.)
+Arne

"Guds rike består inte i ord utan i kraft. Med dessa ord söker aposteln Paulus att ta bort det oriktiga begreppet om Guds rike, för att sätta det rätta i stället. 1 Kor.4:20.

1. Guds rike är den inrättning, som Gud har gjort till människors salighet.
Guds rike utanför människan är den inrättning, som Gud har gjort i sin församling till hela människosläktets salighet. Till denna inrättning hör Ordet, som Gud har uppenbarat, och sakramenten, som Gud har inrättat, tillsammans med predikoämbetet, som Gud har stiftat, för att Ordet skall bli predikat och sakramenten utdelade.

Guds rike, som är i människan, är den inrättning, som Gud har gjort i omvändelsen och nya födelsen till den människas omvändelse, som blir omvänd och pånyttfödd. Guds rike i människan består därför av de nådeverkningar, vilka den Helige Ande utför hos dem, som lämnar dessa den Helige Andes nådeverkningar rum hos sig, så att han verkar tron hos dem, som låter bringa sig till att erkänna sina synder, och omskapar deras hjärtan, som låter driva sig till att ta sin tillflykt hos Frälsaren Kristus."

Håkan Sunnliden sa...

Tack Biskop Arne för ditt erkännande. Jag är glad för det. Redan nu kan den som önskar lyssna till undervisningen på, se "Mina länkar" och om några veckor kommer den som vill få del av kompendiet i sin helhet. Det finns i datorn men ska tryckas denna månad.

Det ska bli spännande att nu få ta sig an sin 2 Kor och tänk att det fortfarande är möjligt för oss präster att ge ordentligt med tid till Guds Ord.