onsdag, mars 23, 2022

Ny bibelkommentar - Filipperbrevet

Sitter just och putsar på det sista i en ny kommentar. Den överraskade mig av ett särskilt skäl. De så kallade fångenskaps breven Ef, Fil, Kol och brevet till Filemon har traditionellt klumpats ihop och Rom har gjorts till avsändningsort. Och eftersom jag gett ut mina kommentarer i kronologisk ordning, senast 1 Korintierbrevet trodde jag det var dags för 2 Korintierbrevet. 




MEN fortsatta studier fick mig på andra tankar. Nu tror jag att Filipperbrevet är skrivet från fängelset i Efesus år 55 e Kr och strax därefter Brevet till Filemon.

Det tog lite tid innan jag vågade ansluta mig till forskare som Bonnie B. Thurston och René Kieffer, men när valet väl var gjort känns det rätt och riktigt. Thurston var en ny bekantskap för mig. Bonnie Bowman Thurston (1952–) var professor i Nya testamentet vid Pittsburgh Theological Seminary. Hon disputerade på Thomas Merton och drog sig tillbaka år 2002 för att leva i ensamhet. Hon har skrivit ett antal böcker för flera olika universitet. Hon ger intryck av att vara mycket kunnig i det grekiska språket och det gör att också jag tvingats fördjupa mig i det. Det framgår förmodligen av att jag oftare än i tidigare kommentarer återgett de grekiska orden. Hon har skrivit den kommentar till Filipperbrevet jag främst använt mig av. Kommentaren en ingår i serien Sacra pagina och i den ingår även kommentaren av Brevet till Filemon. Den skrevs av Judith M. Ryan som jag presenterar närmare i kommentaren till Filemon. De båda breven präglas av att Paulus är fånge, grekiska doulos. Ordet betyder slav eller tjänare. Begreppet är centralt vid den här tiden när upp emot en tredjedel av befolkningen kunde ha varit slavar.

Min gode vän, TD Hans Sundberg, har skrivit ett särskilt appendix om slaveriet. Det visade sig att slavkulturen var mycket påtaglig i den miljö Paulus verkat i. Jag riktar härmed mitt varma tack till Hans för hans bidrag.



Inga kommentarer: