I morgon är det dags att ta sig till Varberg. Mitt seminarium kom till i början på det här året och fick den då aktuella rubriken Motståndsrörelser i kyrkans historia, efter boken med samma namn. Så det är vad jag har koncentrerat mig på på sistone. Under de senaste dagarna har jag emellertid också lyssnat till Magnus Malm som hade bibelstudier på Hönökonferensen. Fruktansvärt bra!
Det har inte tidigare varit tillfälle att lyssna på denne profet. Jag vet att han har elva retreater om året och att han dessutom skriver böcker. Men jag har inte varit på någon av hans retreater och inte heller läst något av honom. Men av någon anledning letade jag upp de bibelstudier han höll för några veckor sedan på Hönökonferensen. Jag måste säga att han omedelbart fick mitt öra. Han är behaglig att lyssna till. Bra röst. Han är genomtänkt, pregnant och träffsäker. Han är biblisk och up-to-date på en och samma gång. Du hittar hans bibelstudier genom att klicka här.
I dag lyssnade jag till det femte av sex bibelstudier. Det handlade om makterna. Paulus talar relativt ofta om dem men bibelläsaren drar knappast några slutsatser in i sitt eget liv när han läser om dem. Malm påpekar att Jesus kom för att befria oss, men frågar också från vad? Paulus talar om djävulen, världen och köttet. Det Malm gör är att han närmare definierar makterna och vad som menas. Termerna, särskilt termen köttet, är inte alltid helt begripliga hos Paulus. Köttet syftar på vår personlighet, vårt psyke, världen är vår kultur, miljö, ekonomi, religion och så vidare och djävulen står för allt det andliga.
Malm talat om hur vi söker det vi vill söka och hur det vi söker kan bli överordnat, bli vår gud. Klassisk teologi med andra ord. Här anför han särskilt Ps 115, särskilt v 8: "de som har gjort dem blir som dem". Det är ganska enkelt att följa honom och han är en utmärkt bibellärare och själavårdare.
Malm tar särskilt upp vår relation till Internet och där är han inte nådig. Det är inte svårt att låta Facebook, Twitter, Instagram, Messenger och allt vad det heter ta överhanden. Vi vet vilken oerhörd tid vi tillbringar med sociala medier, men tänker knappast på den makt dessa får över oss. Och på ett ställe frågar han; Var befinner sig församlingen i allt det här?
När jag googlade Malm på Adlibris för att se vad han skrivit fanns där en bok med titeln Som om Gud inte finns. Jag har inte läst den. Den handlar enligt ingressen om Pia som vuxit upp i en kristen församling. Sedan flyttar hon till annan ort för att studera och hennes gemenskap blir en icke-kristen miljö och hon förlorar sin tro. Om jag förstått saken rätt ställs nu frågan; vems fel är det? Är det den icke-kristna miljöns fel? Eller är det hennes eget val? Eller är det församlingens fel som inte fostrat henne i Jesu Kristi evangelium? Jag vet inte om han svarar på frågan, men skulle jag själv skrivit boken hade nog svaret blivit församlingens.
Under seminariet i morgon kommer jag bland annat att i slutet påstå att kyrkan eller församlingen är fångad i sin egen organisation. Församlingen har blivit ett fängelse (här ett annat ord för paradigm) som är upptagen med sina egna byggnader, sina personalfrågor och kyrkogårdar. De kyrkliga handlingarna och verksamheterna som skämtsamt kan beskrivas med 4 k:n tjänar som det fasthållande kittet, kyrkbänken, kyrkorådet, kaffekokningen och kören. Men var befinner sig församlingen när det gäller att rusta människor för livet? För mötet med djävulen, världen och köttet?
O, vad jag önskar att kyrkan återigen gav företräde åt Herren Jesus Kristus, den ende som kan besegra djävul, värld och kött. Honom tillhör äran!
Det har inte tidigare varit tillfälle att lyssna på denne profet. Jag vet att han har elva retreater om året och att han dessutom skriver böcker. Men jag har inte varit på någon av hans retreater och inte heller läst något av honom. Men av någon anledning letade jag upp de bibelstudier han höll för några veckor sedan på Hönökonferensen. Jag måste säga att han omedelbart fick mitt öra. Han är behaglig att lyssna till. Bra röst. Han är genomtänkt, pregnant och träffsäker. Han är biblisk och up-to-date på en och samma gång. Du hittar hans bibelstudier genom att klicka här.
I dag lyssnade jag till det femte av sex bibelstudier. Det handlade om makterna. Paulus talar relativt ofta om dem men bibelläsaren drar knappast några slutsatser in i sitt eget liv när han läser om dem. Malm påpekar att Jesus kom för att befria oss, men frågar också från vad? Paulus talar om djävulen, världen och köttet. Det Malm gör är att han närmare definierar makterna och vad som menas. Termerna, särskilt termen köttet, är inte alltid helt begripliga hos Paulus. Köttet syftar på vår personlighet, vårt psyke, världen är vår kultur, miljö, ekonomi, religion och så vidare och djävulen står för allt det andliga.
Malm talat om hur vi söker det vi vill söka och hur det vi söker kan bli överordnat, bli vår gud. Klassisk teologi med andra ord. Här anför han särskilt Ps 115, särskilt v 8: "de som har gjort dem blir som dem". Det är ganska enkelt att följa honom och han är en utmärkt bibellärare och själavårdare.
Malm tar särskilt upp vår relation till Internet och där är han inte nådig. Det är inte svårt att låta Facebook, Twitter, Instagram, Messenger och allt vad det heter ta överhanden. Vi vet vilken oerhörd tid vi tillbringar med sociala medier, men tänker knappast på den makt dessa får över oss. Och på ett ställe frågar han; Var befinner sig församlingen i allt det här?
När jag googlade Malm på Adlibris för att se vad han skrivit fanns där en bok med titeln Som om Gud inte finns. Jag har inte läst den. Den handlar enligt ingressen om Pia som vuxit upp i en kristen församling. Sedan flyttar hon till annan ort för att studera och hennes gemenskap blir en icke-kristen miljö och hon förlorar sin tro. Om jag förstått saken rätt ställs nu frågan; vems fel är det? Är det den icke-kristna miljöns fel? Eller är det hennes eget val? Eller är det församlingens fel som inte fostrat henne i Jesu Kristi evangelium? Jag vet inte om han svarar på frågan, men skulle jag själv skrivit boken hade nog svaret blivit församlingens.
Under seminariet i morgon kommer jag bland annat att i slutet påstå att kyrkan eller församlingen är fångad i sin egen organisation. Församlingen har blivit ett fängelse (här ett annat ord för paradigm) som är upptagen med sina egna byggnader, sina personalfrågor och kyrkogårdar. De kyrkliga handlingarna och verksamheterna som skämtsamt kan beskrivas med 4 k:n tjänar som det fasthållande kittet, kyrkbänken, kyrkorådet, kaffekokningen och kören. Men var befinner sig församlingen när det gäller att rusta människor för livet? För mötet med djävulen, världen och köttet?
O, vad jag önskar att kyrkan återigen gav företräde åt Herren Jesus Kristus, den ende som kan besegra djävul, värld och kött. Honom tillhör äran!
3 kommentarer:
Men Håkan,
-Har Du glömt alla gudstjänster, församlingsaftnar och andra andliga aktiviteter i Svenska kyrkan.
En kyrka måste ju ha en organisation. Är detta obestridliga faktum att vara "fångad" av den? Då blir ju följdfrågan till Dig given:
hur skall då kyrkan se ut eller "organiseras", om ordet tillåts i sammanhanget? Och hur skall allt nödvändigt praktiskt arbete, ekonomisk förvaltning och allt annat, som åligger KR och KF skötas?
BENGT OLOF DIKE
Är en församlingsafton så mycket en andlig aktivitet?! Kristi Kyrka organiserad men knappast på så sätt att det är politiker som bestämmer som i Svenska kyrkan. Sen behövs inte anställd personal till allt, man kan hjälpa till med ekonomi och annat utan att få annan lön för det utom i himlen.
Jonas M
Bäste Bengt Olof. Det är klart att jag inte glömmer allt vad Svenska kyrkan gör. Men det är möjligt att du och jag tänker olika. För att göra det tydligare; vi måste skilja mellan Kristi kyrka och Svenska kyrkan. Vi måste skilja mellan organismen och organisationen. Jag vet att de betingar varandra men i samtalet måste man också skilja dem åt. En kristen kyrkan tar sig uttryck i en organisation men en organisation behöver inte vara kristen. Förresten den kan inte vara kristen. För det behövs mer som bekant.
Skicka en kommentar