onsdag, september 02, 2015

Det davidiska Jerusalem

Det finns en amerikansk arkeolog som heter Robert Cornuke. Hans stora intresse är att gräva efter bibliska anvisningar.  Han har deltagit i mer än ett 50-tal sådana utgrävningar. Han är bland annat god vän med israelen och arkeologen Eli Shukron som upptäckte och grävde ut Siloamdammen. Siloamdamnen ligger i det gamla davidiska Jerusalem som grävts fram först under senare tid. På min senaste resa gick jag med en grupp genom Hiskiatunneln, den som mynnar ut i Siloamdammen. När kung David intog Jerusalem gick han och hans mannar via tunneln för att på det sättet kunna angripa det annars nästan ointagliga Jerusalem där jebuséerna bodde, se 2 Sam 5:6-9. Nu visar det sig att ganska mycket av det davidiska Jerusalem har grävts ut även om det inte är tillgängligt för turister.

Det händer att goda vänner sticker till mig en bok de vill jag ska läsa. På så sätt kom boken Temple - amazing new discoveries that change everything about the location of Solomon's temple till mig. Jag sträckläste den.

I 2 Sam 24:18 berättas om hur kung David köpet jebusiten Araunas tröskplats. Den tror man sig nu ha funnit. Där byggde David ett altare åt Herren. Och i 2 Krön 3:1ff står att läsa att Salomo började bygga templet på just den platsen. Nu börjar det brännas därför att det innebär att templet låg på en annan plats än den nu utpekade tempelplatsen. Salomos tempel skulle med andra ord ha stått i den norra delen av det gamla davidiska Jerusalem,  men strax söder om den nu utpekade platsen. Cornuke visar med en rad bibelställen att så är fallet.

Men vad då med den så kallade klagomuren som är från Herodes tid? Jo, den hör inte till Salomos tempel utan till Herodes Antoniaborg. Herodes byggde ett palats som rymde mellan 6 och 10 000 personer, långt större än Salomos tempel och varifrån man kunde se ner på tempelplatsen.

Det är minst sagt uppseendeväckande därför att det betyder att Salomos tempel, det som senare återuppbyggdes på samma plats och kallas Herodes tempel nu ligger på israeliskt område. Det skulle i så fall vara fullt möjligt att återuppföra ett tredje tempel på rätt plats utan att behöva inkräkta på den nu muslimska tempelplatsen. Och Skriften talar om ett sådant återuppbyggande i ändens tid.

Som varje läsare förstår så kittlar detta nyfikenheten. Tänk om denna nyupptäckta plats erkänns och om judarna sedan på nytt bygger upp templet enligt profetiorna?  Då är ändens tid inne.

Det ska minst sagt bli spännande att se och följa de fortsatta utgrävningarna. Israel har en viktig plats i Guds fortsatta handlande med mänskligheten.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant, men:

1. Alla andra verkar va av åsikten att Second Temple och Herods Temple är samma, att Herodes piffa upp det rätt rejält, men inte flyttade det. Vad ska man tro om det?

2. Tredje templet var väl det som Jesus sa att han skulle bygga upp på tre dagar, det som sen Paulus säger är templet för Helige Ande, dvs vi. Eller?

Judarna däremot har väl planer på att bygga ett tredje tempel, måste visst va klart år 2240, det verkar va nån deadline för Messias...

Håkan Sunnliden sa...

Jo, tröskplatsen som David byggde och på vilken han byggde ett altare är platsen för först Salomos tempel och sedan ombyggnaden av Herodes. Det är det som gör att Cornuke menar att judarna nu kan bygga upp templet - på samma plats, - eftersom platsen ligger på israelisk mark.