onsdag, februari 09, 2011

Apropå Biskop Lennarts krisanalys

Nu har jag funderat några dygn på Biskopens efterlysning av en rejäl krisanalys. Då blir det uppenbart för mig att jag har gjort krisanalyser under hela min tid som präst. Och jag har talat om dem. Och jag har skrivit om dem. Och jag är inte ensam om det. Vi är många, många som ropat ut krisanalyserna i decennier. För min del är den redan gjord och klar. Jag behöver ingen krisanalys. Det vi behöver nu är en förändring värd namnet. En förändring som går långt utöver en ny psalmbok, kyrkohandbok eller bibelöversättning. Vi behöver en ny Kyrkoordning! Och det är inte något litet arbete. I en sådan regleras allt som rör Svenska kyrkan. Jag hoppas att Frimodig kyrka kommer att ta sig an ett sådant jättearbete för de kommer att göra det bra. Sedan blir det förslag efter förslag efter förslag efter förslag i Kyrkomötet. Det mesta kommer att avslås som vanligt, men tiden arbetar för oss. Det är som någon sa: Den som röstar på Frimodig kyrka får mycket motion för pengarna! Så sant som det är sagt. Vi, ledamöter för frimodig kyrka i Kyrkomötet, ska förresten resa bort några dagar för att tala igenom det kommande arbetet. Jag ser fram emot det. Det är go i dessa ledamöter.

Idag har jag förresten också skrivit till Kammarkollegiet under rubriken "Återkallelse av förordnandet att vara vigselförrättare". Nu får det ligga till sig några dagar så skickar jag det i början av nästa vecka. Det känns bra att jag har gjort det. Det är nästan så man piggnar till lite. Kamplusten infinner sig och jag ska villigt svara på alla frågor från Domkapitlet. Apropå Domkapitlet. har du läst Sandahls blogg om Talibandomstolen?

Det går fram

1 kommentar:

Anonym sa...

Apropå vår kyrkas framtida ledarskap och arbetet med en ny KO, finns det 2 böcker som jag skulle önska att ALLA inblandade läste.
Henri Nouwens "I Jesu namn - att leda med sann auktoritet, samt "Att komma hem - den förlorade sonens återkomst" av samma författare.
Att två så tunna böcker (95 resp. 170 s.)kan innehålla så mycket matnyttiga utmaningar och praktisk teologi är ett under i sig.
Guds välsignelse,
Ulrika