fredag, oktober 26, 2007

Insändare i Världen i dag, 26/10

Först vill jag tacka Per Kårhammer i Värnamo för hans insiktsfulla insändare. Jag håller i stort sett med honom, men har dragit andra slutsatser. År 1994 lämnade jag min tjänst inom Svenska kyrkan för att i stället resa helt i min kallelse som bibellärare. Fem år senare förstod jag hur viktigt det är att leva i de heligas gemenskap, det vill säga cellen, den lokala församlingen och den allmänneliga Kyrkan. Det betyder naturligtvis inte att jag måste återgå till tjänst inom Svenska kyrkan.
Svenska kyrkan befinner sig i fritt fall, sa kollegan Bo Brander i en intervju. Det går också att tänka på henne som förfallen, nerriven och med ett av biskopar förskingrat arv. Det är just där jag känner att jag kommer till min rätt. Här kan jag predika, undervisa och bygga de heligas gemenskap. Men så är det det där du säger om kyrkoledningen. Jag tror att den har mer besvär med en sådan som mig än vad jag har av dem. Det går att bygga Guds rike i hemmiljö.

Inga kommentarer: