söndag, november 13, 2022

CU och Credo

 Det är söndags morgon, söndagen före Domsöndagen. Jag sitter på hotellrummet och skriver detta innan jag ger mig i väg till högmässan i Buråskyrkan, Göteborg. Credo har "storsamling" den här helgen. Det verkar som att Credo är på uppgång igen efter några års tillbakagång. Årsmötet i går samlade nästan 150 personer. Visserligen alla åldrar inräknade, men i alla fall. Den nye generalsekreteraren Lasse Axelsson har fått vara med om en förnyelse som förhoppningsvis bara är i början.



Nästa år fyller Credo, förut SESG, hundra år och en bättre present än en förnyelse kan man knappast önska sig. Det är särskilt roligt att se ungdomarna i CU (Credos ungdomsutbildning). För närvarande är det ett knappt trettiotal som under tre år går igenom HåVi:s bibelskola-on-line, 25 klipp per år. Vid varje tillfälle får vi möjlighet att reda ut oklarheter, ventilera frågeställningar och dra slutsatser. För mig är det oerhört stimulerande och jag hoppas att allt fler kommer att ägna sig åt bibelstudier. Faktum är att intresset för bibelkunskap verkar öka. Det är min känsla och andra bekräftar den.

Apropå  bibelstudier. På måndagskvällarna leder jag (snarare föreläser jag) i en studiecirkel i Lagan utanför Ljungby. Där samlas drygt tjugo personer, de flesta äldre, för att ta sig igenom boken Roten som bär dig. Också här märker jag av en stark hunger efter grundläggande undervisning. Det är som om att en översiktlig undervisning får bitar att falla på plats.

Som du kanske anar räcker det till. På lediga stunder arbetar jag på att förfärdiga en bibelteologisk kommentar till 2 Korintierbrevet. Kanske kan den komma ut någon gång i februari. Och jag lovar dig att så fort den går i tryck börjar jag med en kommentar i samma serie över Romarbrevet. Tänk att som präst och bibellärare få möjlighet att leva sin kallelse! Det önskar jag fler.

Sedan finns det en vardag och till den hör. åtminstone understundom, kyrkomötet. I veckan som nu ligger framför oss får jag ägna mig åt betänkanden, det vill säga förslag som ska upp i plenum innan beslut. Inte lika roligt, men jag ser fram emot att få träffa många av mina vänner.

Inga kommentarer: