söndag, november 20, 2022

Betlehemskyrkan

I går reste jag till Stockholm för att "jobba" lite i Betlehemskyrkan. SJ var kraftigt försenade så jag kom en och en halv timme senare än planerat. Det gjorde nu inte så mycket. Nästan tvärtom, jag fick mer tid att redigera min nästa bibelkommentar, den över 2 Korintierbrevet. Men det var ganska många som i högtalaren fick veta om nästa buss. Inte så roligt. Det verkar som att man behöver planera sin resa med eventuella förseningar i åtanke.

Om någon timme eller så börjar gudstjänsten i Betlehemskyrkan. Det var i den här församlingen som EFS mer eller mindre startade. Betlehemskyrkan invigdes i oktober 1840 och är Sveriges första frikyrkobyggnad. Men då hette det Engelska kapellet eftersom den engelske metodistpastorn Georg Scott kom hit redan 1830. Han predikade i en vanlig lokal, men antalet åhörare växte så att man till slut kunde bygga kapellet nära nuvarande Hötorget. EFS bildades formellt 1856 och kunde fortsätta "verksamheten" i Engelska kapellt under CO Rosenius ledning. Han predikade där i drygt tio år.



Engelska kapellet blev Betlehemskyrkan 1857

Betlehemskyrkan, ovan,  revs 1953 och i stället invigdes den nuvarande kyrkan 1956. Den ligger på Luntmakargatan i Vasastan. 


CO Rosenius i predikstolen. Den finns fortfarande kvar placerad  i Betlehemskyrkan.

Jag minns under mina år som skolpräst i Stockholm, 1978-1981 att Betlehemskyrkan var i fokus även om jag själv aldrig var där. Jag hade ju tjänst i Katarina, men jag tror att Torsten Josefsson var pastor vid den tiden. Det var han som fick mig tillbaka till Stockholm. Sedan har han efterträtts av flera bekanta sådana som Eskil Hofverberg, Klas Lindberg, Kristoffer Abrahamsson med flera  SESG eller Credo har alltid inte minst genom dessa haft en relation till Betlehemskyrkan.

Tiderna förändras och sedan en tid tillbaka är församlingen inte lika framträdande, men det är onekligen så att det vilar en kallelse över den.

I eftermiddag reser jag vidare till Uppsala för kyrkomötets andra session.

Inga kommentarer: