tisdag, december 31, 2019

Gott nytt år!

Nu vill jag önska alla er som har läst 

eller läser mina bloggar ett riktigt gott nytt 2020!


Idag, nyårsafton har jag just avslutat mina memoarer. Nja, det låter lite pretentiöst, men förlagschefen på Semnos undrade om jag inte kunde skriva något självbiografiskt. Det har jag väl i och för sig tänkt att göra så småningom ... när jag blir gammal. Men eftersom en förlagschef ändå frågar är det svårt att säga nej. Med andra ord har jag suttit med detta sedan i somras och just idag har jag satt punkt. Mitt manus ligger färdig och ska skickas in senare i veckan. Återstår att se om det ska vara något förord och förfärdiga avtalet. Jag vet inte när boken kommer blir tillgänglig, men skulle tro att vi får vänta till framåt påsk-tid.

En dag som denna ger anledning till att reflektera över året som gått. Jag har nyss skrivit några rader på www.sunnliden.se och kunde där konstatera att Bibelskolan-on-lin har gått riktigt bra detta första år. Det känns inspirerande att fortsätta och att göra färdigt. Det återstår två kurser: kyrkohistoria och dogmatik, inte minst det senare ämnet känna angeläget i en förvirrad tid. Men jag ska vara så juste att jag redovisar min tradition i förhållande till andra.

Annars har jag med glädje i dagarna tagit del av Bajens summering av året. Hemsidan har lagt ut den i fem mycket intressanta delar. Särskilt roligt tycker jag det var att andan är så god och att förutsättningarna inför nästa säsong är bättre nu än tidigare. Det gäller särskilt på damsidan där Bajen värvat ett par landslagstjejer. Så nästa ska bli en vinst i damernas superetta. Herrarna får förhoppningsvis behålla de flesta av sina spelare och det är en nyckel för fortsättningen. Nu har vi dessutom fått en ny delägare i klubben och kanske kan han bidra på något sätt?! Om än inte på plan.

Det har inte blivit så många bloggar det här året. Det finns skäl till det. Det främsta är att jag har tröttnat på att peka på kyrkans svagheter. Jag har skrivit det förr: Nu klarar den det själv. Det är i och för sig viktigt att tala högt om kyrkans avfall, att om möjligt blottlägga förförelserna, men jag tycker att jag har gjort mitt. Andra får ta vid. Och det hoppas jag verkligen eftersom det är viktigt att kyrkan vandra i ljuset, i synnerhet när man önskar det av andra. Men det finns ett annat mer angenämt skäl.

Mer och mer har jag fått inrikta mig på att läsa och skriva. Nu är det två böcker på gång. Förutom den självbiografiska har jag också skrivit på en kommentar till Apostlagärningarna. Den blir lite tjockare, men jag hoppas att kunna ge ut den i en volym. Evangelium enligt Matteus blev två volymer, men då måste folk köpa två böcker och många kanske köper just en. Jag har ett antal kvar av del 2. Det vore bättre att få ut Apostlagärningarna i en volym samtidigt som den då måste bli lite dyrare. Hittills har ingen av mina böcker kostat över 200;- men nu går det knappast att klara det även om jag avstår egen profit.

Men min förhoppning är att kunna hålla i bloggen. Jag konkurrerar med mig själv eftersom jag också har hemsidan, men de flesta läser fortfarande den här bloggen. Under hösten har jag mer och mer kommit att engagera mig i Missionsprovinsen. Det känns verkligen fint. När vi kommer till februari ska vi bilda en ny församling i Stockholm och jag har lovat vara med i det arbetet. Som om det inte räckte har jag fått en förnyad kontakt med gamle vännen Lasse Axelsson. Han vill ta upp skolevangelisationen i Stockholm och jag har lovat att vara behjälplig. Det är inspirerande och det ger  mig anledning att hålla er informerade via bloggen.

Förmodligen finns det mycket mer att reflektera över och skriva om, men jag stannar här och önskar er alla från djupet av mitt hjärta ett riktigt gott nytt år och på bibehållen kontakt.


Inga kommentarer: