onsdag, september 06, 2017

Kyrkovalet i media

Nu har jag suttit en stund och förberett morgondagens presskonferens. I morgon ska de olika nomineringsgrupperna stå till svars för sitt deltagande i kyrkovalet. Jag ska då representera Frimodig kyrka. Konferensen börjar kl 09.30 i Jönköping. Det blir till att åka vid 8-tiden.

Som förberedelse fick jag ett antal frågor som kunde tänkas viktiga. Det var sådana som funnits med i tidigare kyrkoval. Inte en fråga om den kristna tron! Frågorna är kategoriserade i sex avdelningar. Det handlar om frågor som berör:

1. Lågt valdeltagande
2. "Alla tycker lika"
3. Partipolitik
4. Hög medelålder
5. Kyrkoavgiften
6. Utträden

Det är de områden som jag förväntas kunna svara på. Var och en från nomineringsgrupperna ska få 2 minuter på sig att presentera sin grupp och sedan ska det ställas frågor. I min presentation av Frimodig kyrka tänkte jag utgå från Jesu egna ord i Joh 14:6. Det är ju ändå Han som är Kyrkans Herre. Jesus och Kyrkan förhåller sig till varandra som brudgum och brud.

Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.

Det är förvisso sant och riktigt att ingen förväntar sig en predikan i morgon, men jag tycker det vore ett svek att inte tala om vår Herre Jesus Kristus. 

Att Han är vägen betyder att vi går fria från partipolitik. Den vägen är inte den rätta.
Att Han är sanningen betyder att Hans ord är helt avgörande och att kyrkan har att rätta sig efter Honom. Det bör gälla också Svenska kyrkan.
Att Han är livet betyder att människor i allmänhet och medlemmar i Svenska kyrkan i synnerhet bör erbjudas erfarenheter av kristen tro och kristet liv. De bör dessutom erbjudas möjlighet till praktik.

Om, säger om, någon av de andra representanterna håller med om att Jesus är central kan vi kanske hitta varandra i samtalet. Annars blir det svår och jag måste bli vetenskapligt. Det betyder att jag behöver säga något om sekulariseringen, globaliseringen och individualismen. Alla "vetenskapsmän" vet att folkkyrkans tid är förbi. Det är obegripligt att så många inom Svenska kyrkan antingen blundar för det eller inte bryr sig. Själv tycker jag det är ett lidande att se hur "ja-sägarna" agerar, också här hemma i Värnamo.

Sedan fick jag en liten rapport  från f Dag om den samling som var i Kalmar idag. Han kunde berätta att (S) inte närvarande. Inte förvånande eftersom deras gruppledare i kyrkomötet sa att de denna gång skulle arbeta under radarn. De vågar inte ta några samtal eftersom de inte har en chans i kyrkliga frågor. I stället ska de lita på sin partiapparat. Jag kan förstå dem men ser det bara som ännu ett bevis på vilket elände Svenska kyrkan befinner sig i. Vi får se om de kommer till Jönköping i morgon.

PS f Dag lovade att berättas mer på sin blogg i morgon bitti och och försöka publicera den innan jag åker. DS

Jag återkommer i morgon med en liten rapport.

1 kommentar:

James Kenny's Blogspot sa...

Hello Hakan,
I pray the Lord give you great wisdom and understanding in response to the questions and that first and foremost that Jesus is exalted as Lord of all and God's will be done.
God's eternal blessing to you and your family!
James Kenny