lördag, september 09, 2017

13 veckan efter Trefaldighet

13 ef Tref                                                 Matt 7:12                                                 III årg

Inledning: Veckans evangelium är en del av Bergspredikans avslutning. ”Därför, allt …” Innan har Jesus talat om vårt förhållande till lagen, gudstjänsten och gärningarna. Omedelbart innan, i v 11, säger han att vår ”Fader i himmelen ger det som är gott åt dem som ber honom. Därför, allt …”

1. Allt vad ni vill att människorna ska göra för er ...
a)      Denna regel var ett världsfenomen redan på Jesu tid. Det är allmänt hållen och återfinns också i asiatiska och indiska regel sammanhang, hos Sokrates och Aristoteles 400 f Kr. Så formulerades den tidens mänskliga rättigheter. Det var ingen dålig regel.
b)      Den skulle kunna räcka långt också idag – om den tillämpades. Rabbinen Shammai använde den också eftersom den så väl knöt an till 3 Mos 19:18, en vers som han använde för att sammanfatta lagen.
c)      Jesus talar till sina lärjungar och betonar till skillnad mot andra vishetslärare att vi ska vara aktiva, de ska göra gott mot alla, jämför Matt 25:41-46.

2. ... det ska ni också göra för dem
a)      Liberalteologerna som samarbetade med 1800-talets humanistiska moralism höll mer än gärna fram den gyllene regeln. De menade att regeln är kristendomens kärna. Denna undervisning har haft stor genomslagskraft i Sverige eftersom alla tycker att regeln är bra.   
b)      Än idag förväxlar många svenskar, både teologer och lekmän, den kristna etiken med den kristna tron. Vi kan då få en etik utan kristen tro, en kyrka utan tron på Jesus. Men den kristna etiken har sin grund och utgår från Jesu Kristi person. Den får sin giltighet och kraft från Gud, inte från regeletik eller från någon politiska majoritet än mindre från tillfälliga opinioner.
c)      Anta att vår text stod målad med stora bokstäver över altaret. Varje gång du kommer hit möts du av orden: ”Allt vad ni … ” Effekten skulle bli att du  1) slår dig för bröstet som en förblindad hycklare 2) inte kan identifiera dig med budskapet eller  3) skulle leva ett liv under fördömelsen, som när Moses kom till folket med de tio orden. Vad är det då som gör skillnaden? Varför bejakar vi den gyllene regeln. Här kommer svaret: 

3.    Det är vad lagen och profeterna säger.
a)      Den gyllene regeln ingår i Jesu budskap. Den gyllene regeln visar oss hurudan Jesus är. Den fullbordar lagen och profeterna. Jesus ensam fullbordar regeln genom att ge sitt liv till oss människor. Han är etikens Herre. Därför står inte regeln målad över altaret utan ett kors! Korset talar om en Gud som ger sitt liv. Som kristna får vi inte bara del av etiken utan av Honom, inklusive etiken. Han inspirerar oss.
b)     Idag är Diakonins dag. Diakonin är, liksom den kristna etiken, knuten till Jesu person. Han ensam är Diakonen med stort D. Han är Herren och Frälsaren, men också vårt exempel och föredöme. Han som har gjort allt väl, som har burit fram sig själv som har offrat sig själv för vår skull och som ger oss kraft att följa i hans fotspår.
c)      Den gyllene regeln kan aldrig frigöras från Jesu person, aldrig betyda mer än Jesus. Den här veckan talar starkare till oss än den gyllene regeln. Den får oss att förstå att vår kallelse inte stannar vid att göra goda gärningar utan att vi ska bära fram oss själva som levande offer, Rom 12:1 Hela livet är en offertjänst. 

Inga kommentarer: