fredag, maj 13, 2016

Försoningsstrategier i Hjälmseryd

Nu var det länge sedan jag skrev något. Det har varit fullt upp. Men nu ska jag lägga ut en längre text. Men jag ska göra avbrott med annat också eftersom den text jag ska lägga ut är ganska lång. Det är doktoranden Arne Olsson som skriver om Försoningsstrategier. Han studerar fem olika väckelseskeenden och ska sedan försöka få något resultat. Han är inte klar och jag är inte ens säker på att att nedanstående text är klar men den föreligger som färdig.

I januari månad och framöver publicerade jag den djupintervju som gjordes med mig angående väckelsen i Hjälmseryd. Du hittar början på den genom att klicka här. I dagarna har jag fått det färdigskrivna materialet och publicerar detta med tillstånd. Det blir väl några delar. Materialet är på 21 A 4 -sidor. Här kommer inledningsvis innehållet.

Prolog
Inledning
Hjälmseryd - centrum i en gammal väckelsebygd

  • Gränsen mot Kronoberg 
  • Hjälmseryds gamla kyrka 

Nya rörelser skapar spänningar 
Revitaliseringsrörelser under 1980- och 90-talen 

  • Väckelsen i Hjälmseryd
  • Fortsättning i Hjälmseryds nya kyrka 
  • Bibelskola  
  • Missionscenter  
  • Karismatisk rörelse eller traditionell väckelserörelse? 
  • Rörelse i Rörvik  
  • Rörelse i Stockaryd  

Nya församlingsbildningar  

  • Guds kraft  
  • Rörvik
  • Stockaryd
  • Hjälmseryd  

Försoningsarbete, relationsbyggande och ekumeniska initiativ 

  • Ekumeniska utmaningar  
  • Gemensamt konfirmandarbete 
  • Präst- och pastorsgemenskap  

Relationell ekumenik 
Epilog  

Så ser innehållet ut. Jag lägger ut detta i omgångar med början redan i kväll.

Inga kommentarer: