tisdag, maj 31, 2016

Ett hotellrum i Berlin

Men inte hade vi bokat något hotell rum i Berlin? Nej, jag ska förklara.

När vi kom till Fiumicino fick vi vänta på avgången. Så långt inget märkligt. Men när det gått mer än två timmar inser vi att vi kommer att missa flyget i Berlin. Vi flög nämligen Air Italia till Berlin och skulle byta till Air Berlin för att flyga till Landvetter. Nåja, det ordnar sig.

Vi visste inte att ett våldsamt ovädet låg hela dagen och särskilt eftermiddagen över Berlin. Stormen var av sådan dignitet att ett antal människor omkommit och inga flyg kunde vare sig lyfta eller landa. Vid 20-tiden landade vi likväl i Berlin. Men det fanns inga platser till Göteborg den kvällen.

För att göra en lång och något förvirrad historia kort fick vi en kväll i Berlin på flygbolagets bekostnad. Hotellet vi fick oss till del trotsar min beskrivning. Det heter Maritim Hotel och ligger på Stauffenbergstrasse, ett fyrstjärnigt hotell men jag hade gissat  fem stjärnor. Frukosten var överdådig. Tråkigt bara att jag äter så lite vid den tiden på dygnet.

Så nu sitter vi här på flygplatsen. Skriver en blogg, läser några andra och inser att Svenska kyrkan är på väg in i nya bottennapp. Denna gång handlar det tack och lov inte om den kristna läran utan mer om organisatoriska regler, kanske berörs den kristna etiken och först i förlängningen om tron. Aftonbladet har visst meddelat att biskopen i Visby rest på lyxresa med sin fru. Jag tillåter mig tvivla och tror nog att Aftonbladet i vanlig ordning skruvat historien, vantolkat i syft att smutskasta. Vi får se hur det utvecklar sig. Men jag tror i skrivande stund att biskopen har en annan tolkning.

Det är klart att det går att hitta fel i Svenska kyrkans kultur. Med den självbild och den självgodhet jag ser i våra sammanhang blir jag inte förvånad om somliga så kallade personalresor kan innehålla både det ena och det andra. I Värnamo har vi gjort sådana resor vartannat år, förr till Nederländerna, Tyskland, Lettland eller Danmark. Andra gånger inom landet som till Gotland, Stockholm och senast till Bornholm. Och ärligt talat har vi inte arbetat hela dygnet. Men senast hade vi en heldag om HBTQ och maktmissbruk.

Jag vill självklart inte smutskasta den kultur som råder inom Svenska kyrkan men eftersom min tro lär mig både nåd och sanning är det omöjligt för mig att vara helt tyst. Det mesta måste jag tills vidare bära inom mig då det inte sällan är lokalt betingat. Men nu har tydligen tiden kommit då det vatten som utgår från Rikskyrkan också nått det annars ganska präktiga Värnamo. Vi får väl tro att ordspråket besannas: inget ont utan att det har något gott med sig.

Inga kommentarer: