söndag, juli 01, 2007

Vart är vi på väg?

I fredags, lagom till att vi reste till Stockholm kom min licentiatavhandling Framväxten av en Postmoderns kyrkomodell? med Posten, vilket gladde mig mycket i synnerhet eftersom Posten försinkat den med två veckor. Avhandlingen finns på bokbordet i Värnamo kyrka men kommer senare att läggas ut på nätet.

Var befinner sig svensk kristenhet?
Det märkliga är att avhandlingen som ligger ungefär 10 år framåt i tiden med svenska mått mätt redan känns förlegad. De senaste böckerna jag läst på området heter The Relational Way skriven av Scott Boren, USA och The Forgotten Ways skriven av Michael Hirsch, Australien. De handlar mycket mer om den kristnes livsstil än om modeller. Det är genom våra liv som vi ska vinna världen. Jag ber till Gud att det inte ska behöva ta 20 år innan vi svenskar nått dit.

När jag läser i synnerhet svensk kristen massmedia ser jag hur grundläggande frågor om Gud i allmänhet, Treenigheten i synnerhet, kyrkofädernas dogmbildning och liknande frågor kommer upp till ytan. Kanske är det ett gott tecken. Vidare ser jag i DAGEN en kritisk artikel om lovsång och TV rapporterar om hur Svenska kyrkan köper ut sina präster för att slippa dem. Det som skrämmer mig något är att jag tror mig veta att få lekmän har möjlighet att hantera dessa frågor. De har helt enkelt inte tillräckligt med kunskaper i teologi.

Viktigast av allt
De teologiska insikterna är helt avgörande när vi ska pröva det som sker i vår värld. När vi blivit kristna behöver vi fördjupa våra insikter i varför just de 27 böckerna ingår i Nya Testamentet. Varför är de mer heliga än andra böcker från samma tid? Vi behöver förstå att läran om Treenigheten, om synden eller om sakramenten finns i apostlarnas undervisning och inte är ett påhitt av kyrkofäderna. Vi behöver vänja oss vid de karismatiska gåvornas förhållande till det skrivna Ordet med mera. Men hur många hanterar detta på ett rimligt sätt?

Nästa cellmöte
Hur ser dina cellmedlemmar på sig själva? I vilken utsträckning vill de följa Jesus? Hur ser de på sin framtid? Vart befinner de sig om ett år? Vilket pris är de beredda att betala för det? Ta gärna upp dessa frågor i nästa cellmöte.

I Jesus / Kari och Håkan

Inga kommentarer: