onsdag, februari 09, 2022

Till man och kvinna skapade Han dem

 Det var länge sedan jag bloggade, men flera gånger har det varit nära eftersom det hela tiden dyker upp nya intressanta ämnen. Jag läser regelbundet SvD, DAGEN, Världen i Dag, Kyrka & Folk, SPT och på nätet tämligen ofta Aftonbladet (en förskräcklig tidning i mycket).

Ett ämne vi alla fått leva med till leda är sammanblandningen av man och kvinna. Inte minst har frågan om kvinnliga präster här spelat en stor avskräckande roll. Frågan är så infekterad att det inte i många sammanhang är möjligt att ens tala om den. Och om det sker är det väldigt svårt att lyssna och att ta till sig andras åsikter. Men nu har Olof Edsinger skrivit en antal artiklar i Världen i Dag som lovar gott. I dag har jag läst under rubriken "Kvinnor och män kompletterar varandra - allt enligt Guds plan". För mig är detta en självklarhet, men när hörde jag någon senast skriva om eller tala om det? Jag vet inte. Jag rekommenderar dig att ta dig an denna fråga. Hittills är två artiklar publicerade, 1/1 och 8/2. det talar för att nästa kommer 15 och 22 februari. Jag citerar från ingressen:


Bibeln är ganska återhållsam med att specificera vad som är unikt "manligt" respektive "kvinnligt".  Att män och kvinnor är skapade "olika och jämlika" är ett fundament i den bibliska berättelsen. Komplementariteten mellan könen är en central del av skapelsens inneboende skönhet och bekräftas av forskningen.


Som sagt självklart för alla bibelläsare, eller … Du hittar artikeln  klicka här

Som om det inte räckte för att väcka min förvåning läser jag att Vänsterpartiet beslutat att könsuppdelade möten ska vara norm under deras partimöten!!! Är det sant! Bra, det är nästan att man får lust att rösta vänster. Det5 ä ungefär som det var i kyrkan förr i tiden, männen till höger och kvinnorna till vänster i kyrkbänkarna. Man kan diskutera saken om man vill, men visst är det roligt om jämlikheten kunde få ta sig sådana här uttryck!


Inga kommentarer: