Vi har tidigare sett att missionen
påbörjades av dem som fick fly från Jerusalem efter att Stefanus blivit martyr,
8:1. Nu knyter Lukas an till detta och berättar att de bland annat flytt till
Fenikien (nuvarande Libanon), Cypern och Antiokia. Nu är det de kristna som
befinner sig i diasporan. Vi läser:
11 19 De som hade skingrats
genom förföljelsen som började med Stefanus kom ända till Fenicien, Cypern och
Antiokia, och de förkunnade ordet endast för judar. 20 Men bland dem fanns några från
Cypern och Kyrene, och när de kom till Antiokia började de tala även till
grekerna och förkunna evangeliet om Herren Jesus. 21 Och
Herrens hand var med dem, och ett stort antal kom till tro och omvände sig till
Herren.
V 19-20 säger att de först förkunnade ordet endast för judar, men i
v 20 vidgas horisonten. De som kom från Cypern och Kyrene predikade Jesus som
Herren, inte som Messias. De predikade tydligen också för hedningar. När det i v
20 översätts med ordet icke-judar heter det i den grekiska texten hellenistas och det är inte självklart
på vilka det syftar. Ordet finns bara i 6:1 och 9:29 och där översätts det med
de grekisk talande judarna. Men ordet kan också syfta direkt på greker, det
vill säga hedningarna. De flesta exegeter menar att Lukas måste syfta på dem,
eftersom det knappast varit särskilt uppseendeväckande att de predikade för
judar, om än grekisk talande.
V 21 beskriver missionen
och evangelisationen med orden att de kom till tro och att de omvände sig. Det
var framför allt i Antiokia dessa hedningar kom till tro. Herrens hand var med
dem.
Antiokia i Syrien
Herren hade inte kunnat välja en
bättre plats, eftersom Antiokia vid denna tid i högsta grad är en
internationell stad och kunde tjänas som en språngbräda för den fortsatta
missionen.
Antiokia grundlades 300 f Kr av Seleucus Nicator,
en av Alexander den Stores generaler. Han gav staden namn efter sin far
Antiochus. Staden hade vid den här tiden uppskattningsvis 500 000 invånare
och var kosmopolitisk i dess rätta mening med folk från Grekland, Rom, Persien,
Indien och till och med Kina. År 64
f Kr togs staden in i det romerska imperiet och blev
Romarrikets tredje stad efter Rom och Alexandria, enligt den judiske
historieskrivaren Josephus.
Den här gången sänds inte någon av
apostlarna till Antiokia utan Barnabas. Han kunde omedelbart konstatera att
folk kom till tro i skaror på Herren och han uppmanade dem att helhjärtat hålla
fast vid Herren.
11 22 Ryktet om detta nådde
församlingen i Jerusalem, och man sände då Barnabas till Antiokia. 23 När
han kom dit och såg vad Guds nåd hade gjort, blev han glad och uppmanade dem
alla att hålla sig till Herren av hela sitt hjärta. 24 Barnabas var en god man, fylld av
den helige Ande och tro. Och en stor skara fördes till Herren.
V 24 säger att en stor skara fördes till Herren, det grekiska ordet
prostithemi har närmast blivit en
teknisk term. Samma ord användes i 2:41 och 47.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar