11 25 Därefter begav han sig
till Tarsus för att söka upp Saulus. 26 Han
fann honom och tog med honom till Antiokia. Under ett helt år var de
tillsammans med församlingen och undervisade en stor skara. Och det var i
Antiokia som lärjungarna först började kallas kristna.
V 25 Det är ganska uppenbart att Barnabas kände Saulus och dennes
kallelse, 9:15, 27. När vi lämnade Saulus i 9:30 reste han hem till Tarsus.
Därför reser Barnabas nu till Tarsus för att söka upp Saulus och be honom komma
med till Antiokia. Nu har hans tid att tjäna hedningarna kommit. Saulus kommer
med och tillsammans tjänar de i Antiokia i ett helt år, v 26. Hur lät deras
undervisning? De undervisade sannolikt om Jesus liv och leverns, betydelsen av
vad han gjorde, hans död, begravning och vad hans uppståndelse från dem betyder
för oss. De undervisade om att Jesus sitter på Faderns högra sida och väntar på
att få återvända.
V 26 Det var i Antiokia de först kom att kallas kristna, 26. De
hade tidigare kallats bröder, 1:16, frälsta 2:47, lärjungar, 6:1, som dem som
var på Vägen, 9:2, heliga, 9:13 och troende, 10:45. Nu kallas de för kristna
därför att de och deras undervisning kopplades samman med Jesus Kristus. Ordet
kristna finns bara ytterligare två gånger i Nya Testamentet, nämligen Apg 26:28
och 1 Petr 4:16.
11 27 Vid den tiden kom några
profeter från Jerusalem ner till Antiokia. 28 En av dem som
hette Agabus steg fram och förutsade genom Anden att en svår svält skulle
drabba hela världen – den kom också under Claudius regering. 29 Då
beslöt lärjungarna att var och en skulle skicka så mycket han kunde för att
hjälpa bröderna som bodde i Judeen. 30 De gjorde så och
sände hjälpen med Barnabas och Saulus till de äldste.
Profeten Agabus profeterade om en hungersnöd som skulle komma över hela världen, grekiska oikoumene. Forskarna har inte kunnat bekräfta denna, men däremot är de överens om att den drabbade Jerusalem under kejsare Claudius, som regerade mellan år 41-54 e Kr. De kristna i Antiokia beslutade då att de skulle understödja församlingen i Jerusalem under deras nöd och sände Barnabas och Saulus med sina gåvor till Jerusalem, v 30. De skulle då vara det andra besöket Saulus gjorde i Jerusalem enligt honom själv i Gal 2:1–10. Vid en första genomläsning tycks detta bekräftat eftersom det heter att han reste med Barnabas, Gal 2:1 och att han reste efter att ha tagit emot en uppenbarelse, Gal 2:2. Paulus skriver också i Gal 2:10 att apostlarna i Jerusalem ville att de också fortsättningsvis skulle tänka på de nödställda i Jerusalem.
Lukas skriver i 11:30 att Paulus
var med Barnabas i Jerusalem med kollekten. Detta är då det andra besöket
enligt Lukas. Det första läste vi om i 9:26. Men i Gal 2:1 skriver Paulus att
det dröjde 14 år efter hans omvändelse (år 32) innan han kom till Jerusalem för
andra gången (år 48).
Men detta rimmar illa med
Apostlagärningarnas kronologi i Apg 12:1 och 12:23. Jakobs död dateras nämligen
till år 42 e Kr och Herodes död till 44 e Kr. Problemet förvärras av att det är
Paulus själv som skriver Galaterbrevet. Hans uppgifter räknas som primärkälla
och då skulle texten i Apostlagärningarna behöva förklaras ytterligare.[1] Det
är i och för sig ingen omöjlig uppgift. Lukas kanske inte skriver så
kronologiskt som vi läser det.[2]
[1] Inom forskningen kan det
hända att två uppgifter är motstridiga. Då behöver forskare överväga vilken
uppgift som väger tyngst och en primärkälla anses mer pålitlig än en
sekundärkälla. Galaterbrevet är skrivet av Paulus och han borde veta, bättre än
Lukas, vad som hänt. Dessutom skriver Paulus för att förklara vad som hänt och
betonar att han inte var i Jerusalem.
[2] Det finns tre
lösningsförsök. Det första går ut på att Gal 2:1 syftar på kollektresan och
inte Jerusalemsmötet, men att Lukas placerat resan fel kronologiskt. 11:27-30
borde ha placerats efter 14:28. Det andra försöket går ut på att Lukas haft
tillgång till två traditioner. Den ena handlar om en kollektresa och den andra
om ett besök i Jerusalem, beskrivet i Gal 2:1, men Lukas har slagit ihop dessa
till 11:27-30. Kronologin kan stämma om Paulus blev omvänd år 31 e Kr i stället
för 34 e Kr som vi antagit. Det är ju 14 år efter hans omvändelse. Det tredje
lösningsförsöket utgår från att kollektresan är oväsentlig i Galaterbrevet och
därför om än inte bortglömd ändå förbigången. Om Paulus tagit med den skulle
den ha placerats mellan Gal 1 och Gal 2.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar