måndag, oktober 29, 2018

Apg 4:36-37


4 36 Även Josef, en levit född på Cypern som apostlarna kallade Barnabas (det betyder Tröstens son), 37 hade en åker. Han sålde den och bar fram pengarna och lade dem vid apostlarnas fötter.

För första gången möter vi Barnabas, Tröstens son, grekiska yios paraklesos kan översättas med tröst eller förmaning. Det verkar som att leviten Josef, född på Cypern hade gåvan att trösta eller förmana eftersom apostlarna kallade honom Bar-nabas, hebreiska Bar-nebuah som  betyder profetians son. Han kom från en rik familj, han ägde land och hade flyttat till Jerusalem. Barnabas ägde en åker vilket enligt 4 Mos 18:24 och 5 Mos10:9 egentligen var förbjudet för en levit. Men tillämpningen av dessa ord vara ganska liberal och dessutom låg hans åker på Cypern och där gällde inte dessa ord. I Jerusalem hade han en moster som hette Maria, (Kol 4:10). Hon var sannolikt änka och bodde i ett större hus i Jerusalem där församlingen brukade samlas, Apg 12:12. Det var till det huset Petrus flydde.  

I Jerusalem bor mellan 50- och 100 000 tusen vid denna tid. 10 % av dessa hade nu på kort tid kommit till tro. Det fanns flera husförsamlingar, grupper inom Jerusalems församling. Ett annat hus att samlas i var föreståndaren Jakobs hus, se 21:18.

Barnabas var kusin med Markus, enligt Kol 4:10 och i 1 Petr 5:13 kallar Petrus Markus för ”sin son”. Barnabas kom att spela en stor roll i den första församlingen. Det var Barnabas som kom att sammanföra Saulus (Paulus) med apostlarna i Jerusalem enligt 9:27. När de kristna i Antiokia växte till i antal sände de dit Barnabas som i sin tur hämtade Paulus, se 11:22 och 25-26.

När den Helig Ande talade om att evangeliet skulle föras ut i världen avskilde församlingen Paulus och Barnabas och tillsammans gav de sig ut på den första missionsresan, Apg 13.2 ff.
Barnabas var också med Paulus på apostlamötet i Jerusalem år 49, 15:2 ff. Paulus nämner Barnabas i några av sina brev, 1 Kor 9:6, Gal 2:9, 13 och Kol 4:10, vilket visar hur betydelsefull han var.

Lukas introducerar Barnabas preliminärt på samma sätt som han gör med Saulus i 7:58 och Filippos i 6:5, 8 och 8:5. Var och en av dessa var diaspora judar och vi ska återkomma till dem.

Det femte kapitlet sönderfaller naturligt i tre delar. Den första, v 1-11, handlar om Ananias och Safira, den andra innehåller det tredje summariet, v 12-16 och v 17-42 berättar om hur apostlarna än en gång ställs inför Stora Rådet för att sedan misshandlas.

Inga kommentarer: