Nu följer ett andra summarium. I det finns samma kännetecken
som i 2:42–47. Men här betonas att de var ett hjärta och en själ. De första
kristna var kända för sin vänlighet, för kärleken till Gud och till varandra.
Praktiskt tog det sig uttryck på så sätt att det inte förelåg någon
partisplittring eller någon rivalitet. Detta blev särskilt synligt i
egendomsgemenskapen.
Här talas om att de hade allt
gemensamt och efter ett inskott (?) i v 33 fortsätter beskrivningen av
egendomsgemenskapen. Det kan också vara så att v 32 ska knytas till v 31, till
andeuppfyllelsen snarare än till egendomsgemenskapen. Vi läser:
4 32 Hela skaran av dem som
kommit till tro var ett hjärta och en själ, och ingen kallade något av det han
ägde för sitt utan de hade allt gemensamt. 33 Med
stor kraft bar apostlarna fram vittnesbördet om Herren Jesu uppståndelse, och
stor nåd var över dem alla.
34 Ingen av dem
led någon brist, för alla som hade mark eller hus sålde sådant som de ägde och
bar fram betalningen för det som sålts 35 och lade ner det
vid apostlarnas fötter. Och man delade ut åt var och en efter hans behov.
Det finns framför allt tre aspekter
som vi behöver förstå. För det första visar de första kristnas
egendomsgemenskap hur radikalt de tänkte och levde.
I 5 Mos 15:4 står att läsa ”Ingen
fattig borde finnas hos dig …” och det kan vara ett ord som de första kristna
tagit till vara på. Det kan sägas ha gått i uppfyllelse i församlingen i
Jerusalem. Det betyder inte att privategendomen var avskaffad eller att de
troende var tvungna att lämna ifrån sig allt de ägde och hade, men verbformerna
i våra aktuella versar visar att de besuttna regelbundet sålde av och gav till
apostlarna, en av dem var Barnabas, v 36.
Det finns ingenting belagt om att
judarna skulle leva i egendomsgemenskap, med ett undantag; Esséerna, som vi
lärt känna genom Dödahavsrullarna.
Esséerna
Det fanns en liten, tät gemenskap i
Qumran av judar och judekristna. Vi visste inte så mycket om dem innan 1947. De
judiska författarna Filon och Josefus har skrivit om dem, så gemenskapen fanns
då. De levde i klosterliknande gemenskaper i trakten av Döda havet. De sägs ha
varit ungefär 4 000 personer. De levde mycket enkelt och var
självförsörjande. När människor trädde in i den gemenskapen fick de lämna ifrån
sig allt de ägde. Nya medlemmar fick vara med under en prövotid om ett år innan
de togs upp i gemenskapen genom dop. I samband med dopet fick de sina vita
dräkter.
1947 fann man deras kloster med ett
jättelikt bibliotek i Qumran vid Döda havet. Det finns ingenting som talar för
att Jesus skulle ha varit där, möjligtvis Johannes döparen. De är inte alls
omnämnda i Nya Testamentet.
Det andra som ska sägas är att de
första kristna handlade i enlighet med sin tro, kom ihåg vårt studium av
Jakobsbrevet. Tron stannade inte vid radikala tankar och ord utan tog sig
uttryck i handling. De kom att organisera den inbördes hjälpen (koinonia) som
en del av gemenskapen. Var och en bidrog på sitt sätt och apostlarna
(diakonerna) ansvarade för att ingen led nöd.
När vi läser i v 34 att alla bar fram vad de ägde ska detta alltså inte förstås
som ett tvång, utan som ett uttryck för att de var ett hjärta och en själ, ett uttryck
för den kärlek de hade till varandra. Detta skedde frivilligt och 2:44 f ska
tolkas i ljuset av detta.
Den tredje aspekten är den att de
delade ut (och gav?) allt eftersom det behövdes, v 35 b, jämför 2:44.
2 kommentarer:
Den första tiden levde de efter de evangeliska råden, i kyskhet, gemenskap, fattigdom. Det är inte nödvändigtvis hur vi alla ska leva idag men är sannerligen en modell för de olika kommuniteter av olika slag där de Gudsvigda ger hela sitt liv för Kristus, ägnar sitt liv i bön för oss eller kanske hjälper de fattiga i slummen i Calcutta.
Dessa är en helt omistlig del av Kyrkan.
Jonas M
Tack Håkan för all kunskap och insikt du delar med dig av. Stellan B
Skicka en kommentar