lördag, augusti 02, 2014

Mysterium

Det är många som har uttalat sitt stöd och visat omtanke sedan jag kom hem efter olyckan. Bland all uppvaktning fanns länge ett mysterium. Det kom ett paket ifrån Hammarby fotboll, klubben i mitt hjärta. Jag har levt med klubben under många år och följt laget i med- och motgång. Under senare åt har det mest varit motgång eftersom förväntningarna på en snar återgång till Allsvenskan varit stora. Det har ofta sett lovande ut och så har det blivit snöpliga baklängesmål, osäkerhet och bu-rop. Spelarna har inte räckt till, inte pallat för trycket och klacken har inte gjort det lättare för dem när frustrationen riktats mot spelarna.

Men så i år verkar det till min och mångas glädje hålla. Vi har en erfaren, stabil och kunnig tränare i Nanne Bergstrand och tillsammans med den nye sportchefen Mats Jingblad har ett nytt lugn nått klubben. I år finns också en spelartrupp jämnare, starkare och skickligare än på många år. Jag gläder mig som ett barn när vi besegrar lag efter lag. Senast idag blev det en bortaseger i Degerfors och nu toppar vi Superettan. Som ett sant fan räknar jag alltid med seger, men är också medveten om att bollen är rund och att det kan svänga snabbt.

Så döm om min förvåning när jag fick nedanstående affisch från klubben utan någon annan avsändare än just klubben.


Här är årets trupp med samtliga spelares autografer under rubriken "Krya på dig Håkan". Mysteriet bestod i att här inte fanns någon personlig avsändare. Ingen av dem jag kunde gissa mig till, Kari. Jacob, Kristoffer eller andra närstående var ansvarig. Kan det ha varit någon av spelarna? Kennedy? Hopf? Pablo?

Mysteriet har fått sin lösning. Det var Jan Folkesson, pastor i Klevshult som ringt Hammarby fotboll. Jan och hans hustru bor i Värnamo och det här var hans sätt att skicka en uppmuntran. Han är själv fotbollsfantast i det han följer Elfsborg så han vet vad det är att tillhöra och följa en fotbollsklubb. Nu är inte Elfsborg och Hammarby rivaler eftersom de inte spelar i samma serie, men i alla fall. Kanske är vi i samma serie nästa år.

Tack Jan. Jag vet att det låter överdrivet men du har visat vad gemenskapen i Kristus kan betyda. Och om än mysteriet i en mening är avslöjat, är det samtidigt så att mysteriet Kristus växer. Hoppas vi ses snart.

LagM+/-P
1.Hammarby IF182136
2.Ljungskile171933
3.GIF Sundsvall17931
4.Jönköpings Södra IF17828
5.Varbergs BoIS FC18-227
6.Östersunds FK17226
7.Syrianska FC18-526
8.IK Sirius FK17624
9.IFK Värnamo17-124
10.Östers IF18-121
11.Degerfors IF18-620
12.Ängelholms FF17-1119
13.Landskrona BoIS17-818
14.Husqvarna FF17-1018
15.GAIS17-716
16.Assyriska FF18-1416

Inga kommentarer: