Nu är det dags att tänka igenom och eventuellt skriva motioner till kyrkomötet. De ska vara inlämnade i mitten av juli. Jag har några stycken på gång men tar också gärna emot förslag från mina läsare. En av mina kollegor som tvingats lämna sin tjänst och nu står utan församlingstjänst har gett mig förslag 1 och 2. En annan snart utköpt kollega (?) har bidragit med förslag 5.
1. Präster och diakoner utan tjänst. Den handlar om att när någon vigd person ställs utanför borde stiftet ta över arbetsgivaransvaret. Det är inte rimligt att överge någon som har vigts till livsång tjänst inom kyrkan. Bara i Växjö stift är de över 50 personer. Bland dem finns det säkert naturliga avgångar och sådana som inte för allt smör i Småland vill komma tillbaka till församlingstjänst. Men där finns också dem som köpts ut mot sin vilja. Det borde vara biskopens ansvar att följa upp dessa och om möjligt kunna erbjuda nya arbetsuppgifter.
2. Präster och diakoner som medlare. Denna motion är en fortsättning av den förra. Med anledning av alla de anmälningar som kommer in till domkapitlet borde biskopen anställa ett antal medlare. Dessa ska vara präster eller diakoner som inte har församlingstjänst men genom sina dyrköpta erfarenheter kan hjälpa till att förebygga lokala konflikter. Eller som, domkapitlet genom biskopen, kan göra förundersökningar innan domkapitlets jurister träder in.
3. Säkerställ Kyrkans syn på äktenskapet. Denna är inte skriven ännu men borde skrivas redan till hösten. Svenska kyrkan har antagit en sekulär syn på äktenskapet, kyrkomötet menar att det nu finns två sätt att se på äktenskapet. Inte desto mindre ämnar man inför en ordning för äktenskap i handboken. Det där med två sätt kommer sannolikt att försvinna trots alla goda och naiva löften som kyrkomötets ledamöter gett och som dessutom var nödvändiga för att kunna driva igenom det nya äktenskapet. När jag samtalade med en ledande jurist om möjligheten att säkerställa de båda synerna menade denne att det inte behövs eftersom det i svenska lagstiftning råder religionsfrihet!? Vi får med andra ord tycka vad vi vill, men inte handla därefter. Känner vi igen detta? Det nya äktenskapet ska tvingas på alla. Jag lider både med prästkandidaterna och med dem som framöver aldrig kommer att kunna först vad ett kristet äktenskap är.
4. Vad är en församling som inte firar gudstjänst? Efter strukturutredningens framfart kommer än fler församlingar att upphöra. Med församling menar jag gudstjänstfirande församlingar. Vad blir en församling (ordet kommer ju att behållas) som inte firar gudstjänst? Jag menar att svaret är: ett missionsfält. Någon invände att dessa församlingar förblir församlingar eftersom de går upp i den nya. Men faktum kvarstår att där inte firas gudstjänst. OM församlingarna förvandlas till missionsfält innebär det att vi behöver utbilda missionärer. Vi kan väl börja i Växjö stift. Ta in uppdraget att bilda nya församlingar i stiftets fortbildning. Eller varför inte använda sig av dem som nu står utan församlingstjänst?
5. Fri församlingstillhörighet. Detta förslag har varit uppe många gånger men alltid motarbetas. Det kanske inte är läge att ta upp den igen, men jag har erbjudits ett nytt argument. Det är ett faktum att många begär utträde ur Svenska kyrkan på grund av allt bråk och alla utköp. Kunde då inte möjligheten att få byta församling vara ett alternativ?
6. Lägg ner domkapitlen. Bakgrunden till denna motion är väl känd. Det handlar om att domkapitlen är otidsenliga och rättsosäkra. Det är möjligt att jag ska vänta något år med denna motion så att vi hinner samla på oss ännu fler orättvisor. Stiftet med dess biskopen och domkapitel har två uppgifter. De ska främja Kyrkans liv och utöva tillsyn. Många av oss som drabbats upplever inget "främjande" utan bara "tillsyn" varför domkapitlen alltmer framstår som rättsosäkra domstolar, för att inte säga illegala. Denna motion kräver en hel del arbete att samla ihop bakgrundsmaterialet, men Kyrkans tidning har gjort ett bra jobb och kanske skulle de kunna vara behjälpliga. Om vi vill behålla domkapitlen kunde man åtminstone reorganisera dem och se över dess uppdrag. Varför ska vi för övrigt ha både domkapitel och stiftsstyrelse?
7. Byt namn på Svenska kyrkan. Detta är förmodligen en helt hopplös motion, men biskop Esbjörn Hagberg har visat att han inte är främmande för tanken. Svenska kyrkan har bara kallats för Svenska kyrkan sedan 23 oktober 1860, det vill säga i drygt 150 år. Det blev namnet på en nationalkyrka, men Svenska kyrkan är inte längre någon nationalkyrka. I Värnamo är 65% av invånarna tillhöriga och de flesta av dem firar sällan eller aldrig någon gudstjänst. Namnet är alldeles för ambitiöst för att inte säga missvisande. Vore det inte bättre att i enlighet med trosbekännelsen kalla kyrkan för Den evangelisk-katolska kyrkan i Sverige?
Om någon läsare av denna blogg har andra förslag är jag öppen för att lyssna till dem och eventuellt tillsammans med dig arbeta vidare med det.
Om någon ledamot av kyrkomötet läser denna blogg är du välkommen att höra av dig för att tillsammans med mig arbeta vidare på och underteckna dessa motioner.
10 kommentarer:
Alla motioner låter väldigt vettiga i min mening. Speciellt motionen om äktenskapet, kyrkan borde inhysa en kristen syn på vad äktenskapet är och inte en sekulär, vigningsrätten borde avsägas. Jag är själv prästkandidat antagen med stiftets vetskap om att jag kommer att nyttja samvetsfriheten och den dubbla synen på äktenskapet i min framtida tjänst som präst. Om man nu skall sammanfoga dessa båda äktenskapssyner till en så kommer ju troligen den sekulära synen att vinna kampen, vad händer då med oss kandidater och redan vigda präster som väljer att hålla oss till den kristna äktenskapssynen, skall vi rensas ut? En mkt viktig fråga. Förslag på namn skulle ju kunna vara: Evangelisk-Lutherska kyrkan i Sverige. Det trir jag skulle leda till en större samhörighet med våra bröder och systrar i bland annat Finland, Tyskland och USA.
Här kommer ett förslag på motion som faktiskt borde ha vissa chanser att få gehör:
Kyrkoordningen stipulerar att SvKs tro och lära baseras på Bibeln, de tre trosbekännelserna, konkordieboken och Uppsala mötes beslut samt övriga bejakade dokument (ej exakt citat). De senare dokumenten borde listas explecit i kyrkoordningen.
Vad kallade sig SvK innan 1860 föresten?
Kan inte den gamla motionen som jag tror handlade om att utreda sekulariseringens konsekvenser för att se behoven av mission / evangelisation dammas av? I tidningen Dagen rapporterades ju nyligen med anledning av att kyrkan tappar tillhöriga att Ärkebiskopen sa att "nu börjar till och med kyrkomötet fatta..."
Hej! Det kommer ochså bli bara EN ordning för dop inte som nu en för barn o en för vuxna.Vad menar Du blir de PRAKTISKA konsekvenserna av att de blir EN vigselordning och inte som nu en för enkönade och en traditionell för man och kvinna? Har Du lust att utveckla Ditt resonemang? Tack!
Problemen som uppstår är väl följande: Svenska kyrkan har en dopsyn, men vi har två ordningar av praktiska skäl. I äktenskapsfrågan så har vi för närvarande två syner och två ordningar. När man börjar processen mot en gemensam ordning för vigsel så kan man anta att man också kommer vilja ha bara en äktenskapssyn, som läget ser ut idag så kommer det bli den sekulära synen som får företräde. Då kommer de präster som inte kan stå för den sekulära äktenskapssynen i kyrkans verksamhet få ännu svårare att få anställning och många kommer att känna att de inte kan utföra sitt arbete till fullo. De praktiska konsekvenserna blir alltså: massor med arbetslösa präster, många som har anställning kommer inte kunna utföra arbetsuppgiften.
Det underliga i saken är väl att Svenska Kyrkan försöker tjäna två Herrar. Sekulära "äktenskap" är helt i sin ordning. Den religiösa kan man kanske inom SvK. Sekulära äktenskap med samma skyldigheter och rättigheter bör inte ingå i SvK.
Ni hade ju lösningen på en bricka. Alla livslånga partnerskap (man/kvinna,mam/man resp kvinna/kvinna ) skall sekulärt registreras av staten.
Äktneskapsbalken i nuvarande form är helt tillfyllest.
Alla motionerna låter dessvärre för vettiga för att gå igenom. För att inte förta värdet av ditt motionerande och väcka löje bör du nog begränsa dig till ett par stycken, kanske de två första - finns det inte någon annan som kan motionera om övriga frågor? Men när det gäller namnbytet: Att kalla kyrkan evangelisk-katolsk är väl ännu mer missvisande än att kalla den svensk för närvarande? Det känns faktiskt som om det skulle bli svårare att älska en sådan kyrka - hyckleriet blir väldigt påtagligt då på gott och ont. Just därför kommer den aldrig gå igenom. Dessutom finns det väl andra namn som skulle få fler anhängare: Folkkyrkan 2.0, En kyrka för rättvisa och diakoni (Ekfrod), Dinreligion.se, Kyrkoförvaltaren i Sverige AB, Salia (fd Salighetsverket, nu konkurrensutsatt, som Telia), Queerkan, etc.
Kommer kyrkomötet att diskutera vad som i framtiden ska göras med övertaliga kyrkor? Ska de bara säljas till högstbjudande för t.ex. konsertverksamhet eller annat (kanske t.o.m. oavsett ändamål, som bostäder eller lagerlokaler)? Eller ska de behållas även om de bara används för en handfull gudstjänster per halvår, eller ska de kunna säljas resp. hyras ut till lägre pris eller rentav kostnadsfritt lånas ut till andra religiösa samfund (många s.k. invandrarkyrkor har stor brist på kyrkolokaler, men knappast möjlighet att köpa fastigheter till marknadsmässigt pris)? SvK borde väl ha en gemensam strategi
för detta?
Paul
Tack fr Håkan för Din enastående uthållighet i Trons goda kamp.
Välsignad Kristi Himmelsfärdsdag.
Thomas Andersson
Jag vet inte vad Svenska kyrkan kallade sig innan 1860. Förmodligen ingenting. Det fanns ju bara en kyrka.
Om vi bara får en ordning för vigsel kommer väl den att prägla vår syn på äktenskapet gissar jag. Det vill säga i praktiken får vi en sekulär syn på äktenskapet. Vi behöver inte vara emot en sekulär vigsel, men vi behöver stå för en kristen, få helga den borgerliga vigseln och undervisa om skillnaderna.
Problemet är naturligtvis att vi har en kyrka som försöker tjäna två herre. Båda lika dåligt.
Det blir ett intressant kyrkomöte i höst. Och just frågan om övertaliga kyrkor tror jag inte kommer upp alls. De lyfter ur den frågan ur strukturutredningen för att först få igenom den. Sedan kommer beslutet om övertaliga kyrkor senare.
Det blev korta svar men varje kommentar är i och för sig värd en ny blogg. Jag har många bloggar på lager just nu.
Tack Thomas för din uppmuntran. Jag blir uppmuntrad när jag tänker på dig och alla andra som lider i Svenska kyrkan. Vi behöver många sådana!
Skicka en kommentar