söndag, november 03, 2013

Tungt att vara präst

Nu har de beställda böckerna kommit. Förutom Patrik Hagmans bok Efter Folkkyrkan har jag fått en kommentar till Romans som ingår i serien Sacra Pagina, en serie kommentarer jag gärna rekommenderar. Vidare införskaffade jag biskop Biörn Fjärstedts bok Evangeliet på andra marken än i väst, tre spännande böcker med andra ord. Eftersom jag i dagarna avslutat några andra böcker har jag ännu inte kommit igång ordentligt med dessa, men häromdagen, på tåget från Stockholm, började jag läsa Fjärstedts bok om den "nya" teologi som sedan 1960-talet växer fram utanför Europa. Jag har läst drygt halva boken och slås av hur avogt inställda icke-européerna är mot den västerländska teologin som blandats samman med västerländsk kulturimperialism i allmänhet. Blev det så illa? Jag får mig vidare en rejäl tankeställare när jag förstår att särskilt afrikaner och asiater nu utvecklar sin egen teologi. På flera platser som till exempel i Indien eller Etiopien var evangeliet på plats långt innan det kom till Sverige. Nu plockar vännerna fram en teologi sprungen ur deras egen historia. Eftersom jag numera deltar i utbildningen av nepaleser förstår jag att jag måste läsa med andra ögon än jag är van vid. Det är en stor utmaning. Slutligen inser jag utan tvekan att kristen är man snarare i Asien och Afrika än i Europa. Andra världsdelar har för länge sedan passerat oss vad gäller antalet kristna.

Häromdagen fick jag en stund över för att se över min egen blogg. Som den uppmärksamme ser kan du nu klicka direkt in på någon av mina bibelförklaringar. Det låter kanske märkvärdigt men jag rekommenderar detta när du vill ha en kommentar över någon eller några särskilda bibelställen. Förklaringarna är upplagda i kronologisk ordning så det är bara att klicka på bok, kapitel och vers. Dessutom finns ett antal utvikningar med angelägna ämnen som till exempel den om försoningen i 2 Kor 5. För den professionelle finns kanske inte så mycket nytt att hämta, men för lekmannen vågar jag utlova en del nya infallsvinklar. 

Som ni ser har jag också skilt mellan hemsidor och länkar där länkarna nu är knutna till intressanta personer. Dessa länkar kan säkert utvidgas framöver eftersom det finns många intressanta personer och jag knappast har upptäckt mer än några stycken av dem. Du får gärna rekommendera nya länkar. Jag passade på att besöka några av dem. Flera stycken har kommenterat läget i Svk efter valet av ny ärkebiskop och det är inga glada tongångar jag möter precis. Emellanåt möter jag rena undergångstoner och något omskakad blir jag när jag inser att de har rätt. Läs gärna Br Nikolaus genom att klicka här. Broder Nikolaus talar om de ofrånkomliga konsekvenserna valet av ny ärkebiskop innebär. Vad jag förstår är br Nikolaus romersk-katolik eller har åtminstone sin teologi förankrad där och därför är det mer än tänkvärt att läsa Kyrka & Folk som inte kan beskyllas för katolicism. Fredrik Sidenvall har skrivit en ledare som du kan läsa genom att klicka här. Sidenvall eller någon annan har gett ledaren rubriken Slutet och det säger väl det mesta. Är du det minsta intresserad tycker jag du ska ta dig tid att läsa denna ledare. Sidenvall menar att SvK har nått slutet i flera avseenden. Han frågar bland annat:

Vad ska då de göra som fått sina hjärtan, tankar och samveten belysta av Guds ord? De som är präster måste ställa sig "in statu confessionis" alltså offentligt ta avstånd från falska läror som framställs i kyrkan och kräva att Guds ord och vår kyrkas bekännelse ska få råda. När hela den kyrkliga strukturen verkar vara inställd på att ersätta biblisk kristendom med en sekulär upplysningsreligion, som kan fungera som andlig överbyggnad för dagens sekulariserade Sverige, då måste trons och bekännelsens folk bygga sig livbåtar (min understrykning)  och finna former som främjar gudstjänster där Guds ord rent och klart förkunnas och sakramenten rätt förvaltas. Ordningar måste stödjas som håller samman Ordets sanning och ordets ämbete.

Br Nikolaus skriver att vi inte längre kan ursäkta oss med ord som "i vår församling är det ändå ganska bra". När vi säger så har vi övergivit vår syn på kyrkan och antagit en kongregationalistisk syn på församlingen och det är inte vår syn. Jag måste säga att det känns mycket tungt i dessa dagar att vara präst i SvK.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Om man läser ledaren i Kyrka och Folk noggrant upptäcker man att den inte säger detsamma som du skriver. Du har ett väldigt starkt subjektivt drag i din text. / Magnus Olsson

Håkan Sunnliden sa...

Jag får väl läsa en gång till då och återkomma.

Anonym sa...

Jag tror den innehåller precis det som skrivits ovan. Det är i vart fall den mest uppenbara läsningen.