söndag, mars 20, 2011

Om kristen TV

Skönt med en vilodag. Är egentligen ledig i morgon, måndag, också men måndag och tisdag går åt till att spela in resterande delar av 1 Thessalonikerbrevet för Cymbal TV. Kjell som tillsmmans med sin hustru står bakom CymbalTV gjorde inspelningarna av Galaterbrevet för Kanal 10 , men den här gången är det 1 Thessalonikerbrevet för Visjon Norge . Programmet sänds under rubriken Studio Sverige på tisdagar kl 19.00. Det går att se både som vanlig TV - om man har kanalen förstår - och som på datorn. Visjon Norge bygger just nu en studio i Sverige och räknar med att sända över hela Norden framöver. Jag tror kanalen ska heta Vision Norden. Själv funderar jag på om det verkligen finns underlag för två kristna kanaler, men jag hann inte mer än att tänka tanken så inser jag att det också uppstår en Kanal 316 som också ska vara rikstäckande. Eller hur det nu stod i annonsen? Inte mig emot, men jag tror det blir tufft för dessa och risken att de kristna konkurrerar ut sig själva måste vara uppenbar. Hursomhelst googlade jag Kanal316 för att få veta mer. Det visade sig att det rör sig webbTv och att det finns två kanaler, dels Nornet.tv och dels Glorynet.tv . Jag tittade en stund på den senare. Klicka i överkanten på Watch now. De visade då en häftig konert. Jag börjar förstå att jag rör mig på ett område som är gränslöst. När det gäller webbTv visste jag att Livets Ord sänder sedan några år. Du kan välja mellan en mängd möten och undervisningstillfällen. Det är bara att välja.

Har ni upptäckt allt detta? Tittar ni på det? Det vore kul att höra vad ni rekommenderar.

För övrigt sammanträdde Domkapitlet i fredags. Jag har inte hört ifrån dem, men tydligen går det till så att nu har det faktum att jag skickat tillbaka mitt vigselförordnande blivit ett ärende av något slag. Förmodligen ska detta nu undersökas och sedan ska något bestämmas vid nästa sammanträde som enligt mina anteckningar ska äga rum 5 april. Jag hoppas att jag får ge Domkapitlet lite mer information än media lyckats med. Det är väl rimligt att jag får redogöra för mitt handlande om jag nu på något sätt ska dömas av denna märkliga domstol. Från Kammarkollegiet har jag inte hört något. Men också de lär ha haft sammanträde i fredags. Jag utgår från att de beslutat att ta tillbaka mitt förordnande. Vi har ju religionsfrihet i Sverige. Jag lovar att hålla er informerade.

Oj, jag höll på att glömma. Du kan faktiskt också se predikningarna från Värnamo kyrka . Jag har visst lite svårt att hänga med.

4 kommentarer:

Sela sa...

Det kristna utbudet i tv-världen är på många sätt uppmuntrande och en tillgång för många. Kanske vore det bättre om de kristna samfunden kunde gå ihop och tillsammans presentera evangelium för ett längtande samhälle. En intressant tanke, men troligtvis ganska orealistisk, tyvärr. Det mer troliga är nog, precis som du skriver, att kyrkorna riskerar att konkurrera ut varandra...

För övrigt vill jag bara uppmuntra dig i ditt mod att stå upp för rättfärdigheten...

Allt Gott!
Sela

Kalle sa...

Det här med kristna medier och TV-kanaler är väldigt intressant, speciellt i det "sekulariserade" Sverige. Roligt att du skriver om det!

Den i stort sett enda videobaserade kristna media jag använder mig av är Livetsordplay.se som jag tycker är den i särklass bästa, trots att jag är svenskkyrklig.

Allt gott,
Kalle.

SigridL sa...

Kommer att lämna en längre harang på epost

Håkan Sunnliden sa...

Kul att få lite reaktioner på detta vad jag förstår allt viktigare ämne. Det verkar som att just de historiska kyrkorna och samfunden ligger lågt. Varför är det så? Är det ekonomin som styr så hårt eller är det ideologin? Programmen finansieras mestadels genom reklam och tiggeri. Båda metoderna förhåller sig svensken kritiskt till, i synnerhet det senare. Men någon måste ju betala? Eller saknar samfunden mediala strategier för mission och evangelisation? För att inte tala om undervisning. Här finns ju enorma mäöjligheter. Tänk att kunna klicka sig fram till just den undervisning jag tycker mig behöva? Här fins en hel del att göra.